Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MickeM
Eftersom gummit är en ring, och sitter runt dämparen under fjädern så måste den isär.
av Amatörmek
Jag var ute och körde nu på morgonen och en del av ljudet låter precis som innan jag bytte fjäderbenslager. Ljudet uppstår på ojämn väg när det är svalare ute.
Ljudet av något som ligger emot och gnisslar är borta. Det som är kvar är något som slås ihop till ett "klonkande" men massivt ljud. Det låter mycket vid stora ojämnheter och och mindre vid små, och eftersom vägen aldrig är helt slät, uppstår ljudet nästan jämt.

Om det skulle vara stötdämparen, borde man inte då få fram ljudet om man gungar på bilen?
av eddar
Amatörmek skrev:. . .
Det som är kvar är något som slås ihop till ett "klonkande" men massivt ljud. Det låter mycket vid stora ojämnheter och och mindre vid små, och eftersom vägen aldrig är helt slät, uppstår ljudet nästan jämt.

Om det skulle vara stötdämparen, borde man inte då få fram ljudet om man gungar på bilen?
Kanskje det samme "klonkande" som jeg har (?). Jeg trodde først at det kanskje var/er subframe-bussingene.
Hørs som det slår i store dumper og klaprer i små dumper.
av Amatörmek
Jag har nu bytt stötdämpare, fäste och och lagring. Jag har ryckt och slitit i allt som sitter i hjulhuset, men inget verkar vara glapp. Vad sjutton kan det vara som gnisslar och dunkar när vägen är lite ojämn. Idag när det var varmt ute försvann ljuden, men nu mot kvällen då det blivit svalare, satt de igång igen. Värst är det när jag kör över vägbulor, då låter det ibland från höger fram, som att allt skall ramla ihop.
V60 sliter däck bak

https://vparts.se/se/powerflex-polyuretan-bararmsb[…]

Det är inte nedtill, under fönstren/rygg[…]

Cigg-uttag maxström?

Hur fungerar det generellt när en laddare kla[…]

Stämmer.