Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av farmerswalk
Tjena

Har köpt en knallröd V70 2.5T -05 med ++paket. Är efter tre veckor med bilen grymt nöjd! Bilen e ju en riktig blickfångare! En sak funderar jag över, när bilen stått några timmar så varvar den ganska högt när man startar. Den ställer sig på 1500 varv. Är inte det lite väl högt? Hur är det me era bilar?

Mvh Tomas.
av OrsonGbg
Den ska visst göra så, har något med att katalysatorn ska värmas upp fortare. Min gör för övrigt precis samma sak och det är helt i sin ordning vad jag hört.
av Loblin
Tjo!

Vi har en V70 2,5T -04 hemma och den gör precis likadant även när man kan tycka att den är varm! Har alltid gjort så och kommer alltid att göra....så de är nog inga problem :D
av perbo
Jeg tycker det er et problem at aut.-bilar gör sådan.Det rycker kraftigt i lådan hvis man inte venter til varvet synker.Vet nogon om det går at ta bort dette höga varv ved start med annan mjukvare?
Senast redigerad av 1 perbo, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Funk
Nej det går inte. Och det är mycket riktigt för att värma katalysatorn som det är så..

/Thomas
Användarvisningsbild
av Sparkz
Mjukvaran har faktiskt ändrats för att HÖJA varvet vid kallstart av ovan nämnda orsak. Antar att det gör lite nytta mot det gamla problemet med att motorn surar igen och blir svårstartad efter att ha startat och stängt av igen efter en kort stund.
av Motörhead
Ni får se det som en gammal hederlig automatchoke :D
Användarvisningsbild
av farmerswalk
Ok, tackar för svaren. Då kan man vara lugn alltså.

Ha de!

Tomas
Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]

Tmap sensor på insuget? Alternativt egr som […]

Bump! Har även liknande problem! Finns det n&[…]

Funderar på att leta lite på skroten[…]