Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Helsingborg
Hej!

Hur förhåller sig reparationer angående gasspjäll med tanke på SVT:s Plus för halvtannat år sedan? Åtar sig Volvo i praktiken att laga fel relaterade till gasspjället utan kostnad för kunden, eller var det bara snack?

V70 2,4 -01 sedan några veckor...
av Frigge
Helsingborg skrev:Hej!

Hur förhåller sig reparationer angående gasspjäll med tanke på SVT:s Plus för halvtannat år sedan? Åtar sig Volvo i praktiken att laga fel relaterade till gasspjället utan kostnad för kunden, eller var det bara snack?

V70 2,4 -01 sedan några veckor...
Det beror på .......

Först o främst är det ingen garanti utan en Goodwill att få spjället utbytt gratis.
Det får man om bilen är servad enl föreskrifter hos Auktoriserad Volvoverkstad.
OM bilen är skött enl servicebok är det inga som helst problem att få det utbytt gratis.
av sävast
Jag har nu fått klartecken att lämna in den för åtgärd på verkstad 17/8.
Och Volvo skall stå för alla kostnader, men fortfarande så vill dom inte helt tro att det är gasspjället.
Jag frågade om dom har hemma ett gasspjäll om det nu är det, då svara dom att sådana har vi alltid på hyllan, så helt ovanligt kan det ju inte vara.

Jag har tyvärr målat upp värsta senariot pga. återförsäljaren började slingra sig om hurvida det fanns ett fel på bilen och vem som skulle ersätta.
Jag var inställd på att ta hjälp av konsumentvägledaren, pga jag har ju köpt bara för tre veckor sen, jag tänkte hävda konsumentköplagen.

Nu verkar det ju lösa sig till det bästa, jag får höra av mig om jag får fel.

Tack för alla uppslag / vi hörs till nästa gång Sävast.
av Helsingborg
En fråga till angående gasspjäll:

Vad kostar en sådan reparation mellan tumme och pekfinger?

Har nyligen köpt en V70, 140-01 och har symtom ungefär som beskrivs i denna tråden. Räknar med en viss kamp med bilhandlaren (inte Volvo) om vem som ska står för fiolerna. När jag dessutom kollar serviceboken misstänker jag att en del servicar inte är gjorda på Volvoverkstäder.

I övrigt är bilen hur fin som helst!

Tacksam för svar.

MVH
Hbg
av dimster
Jag vet inte riktigt om det är samma ryck som beskrivs i tråden, men jag har en S60 -02 2.4 170hk, gått 4900 mil och upplever pyttesmå ryck vid gaspådrag, speciellt när man drar på lite (kan misstolkas som ojämnheter i vägen, men som förare vet man ju vad som är vad). Jag känner det mest i lägre farter vid gaspådrag, inte vid högre som trådskaparen.

Det händer inte jämt, men ofta. Tomgång är ok förutom att den kan svaja lite när motorn är ljummen och man kommer fram till ett trafikljus. Lägger man i neutral växel och bromsar ner så går varvtalet ner till 500-600 varv för att sen lägga sig på 850-900 varv igen efter någon sekund.

Kan det vara gasspjället? Och som föregående forummedlem redan frågat: hur mycket går detta på?
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
dimster skrev: Lägger man i neutral växel och bromsar ner så går varvtalet ner till 500-600 varv för att sen lägga sig på 850-900 varv igen efter någon sekund.
Jag har samma symptom på min bil, ska den inte göra så?
Användarvisningsbild
av Kliszow
:???: gasspjället!"Du kan ju alltid prova att rengöra gasspjället det funkade för mig! personligen tror jag att orsaken för mig var att den tjuvtog luft.jag plockade isär samtliga slangar när jag rengorde, och efter den operationen funkar bilen perfekt. jämn tomgång inga ryck ;-// motorn storknar inte när den är varm och nystartad, den tjuvstannar inte vid rödljus, och den blev mycket piggare att köra etz etz (D)

Volvo S80 2.4 (RO)
Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]

Tmap sensor på insuget? Alternativt egr som […]

Bump! Har även liknande problem! Finns det n&[…]

Funderar på att leta lite på skroten[…]