Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av puddrik
Tjena
Polarens V70 2.4T 2002 Jubileum har ett intressant fenomen

När bromspedalen inte är "belastad" alltså bort med foten så pyser det som om det blåser luft nerifrån pedal hållet

någon som vet vad detta fenomen kan bero på
av Xuri
puddrik skrev:Tjena
Polarens V70 2.4T 2002 Jubileum har ett intressant fenomen

När bromspedalen inte är "belastad" alltså bort med foten så pyser det som om det blåser luft nerifrån pedal hållet

någon som vet vad detta fenomen kan bero på
hans bromsservo läcker säkert, starta bilen å låt gå på tomgång 1 minut.

stäng av bilen då ska bilen hålla trycket i servon å han ska kunna bromsa efter typ 1 minut å pedalen ska då fortfarande vara mjuk å inte stenhård direkt. om han låter bilen gå på tomgång å stänger av blir pedalen stum direkt då ?

har inte råkat ut för att någon har gått sönder direkt å blivit hård, men läcker den nu ska han byta den rätt snart annars finns risken att pedalen blir stenhård å då är de svårt å bromsa.

dom flesta har nog bogserat bilar utan att motorn varit igång å handbromsen brukar funka bäst då :p

pedalen är ju som å försöka trycka undan en betongris..
av T-rex
hade oxå det fenomenet på bilen, var tvungen att ge upp att få dit damasken pga att ryggen nästan gick av på tröskeln (knäpp arbetsställning) :evil: . Det som återstod var att byta bromsservot, sen funkade det bra
av Torgny1
Hej,

Har en v70-02 och det pysed även från min Bromspedal. Läste någonstans här att man skulle lägga på lite olja på cylindern. (Ett stort tack till för det tipset!) Funkade kanon! Allt pys har försvinnit.

Det jag gjorde var att lätta på damasken bakom bromspedalen. Man lättar på damansken närmast motorrummet. Tar lite fett och smörjer in pistongen under damasken. Sätter tillbaka damsaken. 5 minuter jobb!

Mekonomen ville ha en 5500 kr för att byta till en begangnad bromsservo...
'Värt att notera att min broms hela tiden har fungerat bra, det vara bara pysljudet som störde....

//TF

Brembo skivor med belägg från Ferodo ru[…]

Bensinpriser v2

ibland går det , ibland går det ner, p[…]

serviceavtal

serviceavtal lönsamt eller ej? 500kr m&arin[…]

Kolvringar etc b4b

Där blir alltid en "kant" (vän[…]