Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Lämnade in min V70 för att få länkarmarna bytta.

Det gick väldigt fort att demontera med rätt verktyg.

När mekanikern monterat den högra gick jag fram till arbetsbänken och tittade på den andra oöppnade Lemförder-förpackningen - en massa siffror, men inget som antydde att det var den vänstra som låg där. Min tanke var att de nog är identiska (?). Ville inte fråga och lägga mig i - jag har köpt en tjänst och mekaniker kan ibland vara lite "kungar".

Jag reagerade på att de fick bända med mycket kraft för att få spindelleden att passa in i länkarmen.

Allt klart på mindre än en timme och då var även vänster stabilisatorstag bytt.

Körde ut och det skrapade väldigt hårt. Mekanikern sa att det var nog bromsskölden som man kommit åt så han tog ett bräckjärn och bände lite, men det blev ingen skillnad.

Bilen hissades upp igen och man började undersöka "drivknuten på vänster sida" - som verkade vara ok.

Mekanikern gick och tittade på de gamla länkarmarna och sa att det nog blivit fel vid montaget.

Allt skruvades loss och monterades igen och det blev bra.

1. Kan det stämma att länkarmarna i "godset" inte är märkta med vilken sida de ska sitta på?
2. Borde mekanikern ha sett vid montaget att det blev fel?
3. Kan det ha blivit något fel på länkarmar eller något annat, eftersom de monterades fel först och dessutom belastades vid en kortare körning?

Tacksam för alla kommentarer!
Fastsättningen mot sub-framen är en horisontell bussning i färdriktningen med fästjärn igenom fram, och vertikal rund bussning med skruv igenom bak.
Det går alltså inte att montera dom på fel sida, utan att dom hamnar dom upp och ner, i så fall, och det skulle vara fullständigt omöjligt att få i spindelleden i dess kona. Jag menar omöjligt, inte svårt.
En provkörning = glöm det!

Nya bussningarna är styva, så man får hänga sig på med ett spett eller nått, för att få ner den, så man får i spindelleden. =Normalt.

Skrapande ljud är sannolikt bromsskölden, som dom sa.

1. Nej, det har jag inte sett. Dom är oförväxlingsbara montagemässigt.
2. En stukad bromssköld = Nej. En för långt isärdragen inre knut som ramlat isär = kanske, men inte nödvändigtvis.
Annars ska man misslyckas kapitalt, med ganska basic skruvande, och det tror jag inte.
3. Knappast. Inte länkarmarna. Knappast en bromssköld heller, om den inte är helkvaddad.
Inte helt säker på hur Du menar...min tanke var också att man måste montera upp och ner för att det ska kunna bli fel...

Jag var på plats och följde arbetet och när man bytt plats på de monterade länkarmarna så blev det bra. Mekanikern kommenterade att det blev rätt vinkel på fjärderbenet igen...

Det jag är orolig för är om det nu har brutits fram och tillbaka så att något annat riskerar att gå sönder i färtid..
Stefan62 skrev:Inte helt säker på hur Du menar...min tanke var också att man måste montera upp och ner för att det ska kunna bli fel...

Jag var på plats och följde arbetet och när man bytt plats på de monterade länkarmarna så blev det bra. Mekanikern kommenterade att det blev rätt vinkel på fjärderbenet igen...

Det jag är orolig för är om det nu har brutits fram och tillbaka så att något annat riskerar att gå sönder i färtid..
Kortfattat:
Med länkarmen upp och ner, är det helt omöjligt att motera spindelleden i dess kona. Det funkar inte. Ingen provkörning är möjlig.

Om det inte tåldes att bryta i för hand, skulle det inte stå pall för 2ton bil som tvärnitar, eller svänger så det tjuter i däcken....
Det är inte särskilt känsliga grejer, så länge man inte nypt hål på en skyddsdamask för led eller knut, eller nått sånt....
Syna allt gummi, om du känner dig osäker.
MickeM skrev:
Stefan62 skrev:Inte helt säker på hur Du menar...min tanke var också att man måste montera upp och ner för att det ska kunna bli fel...

Kortfattat:
Med länkarmen upp och ner, är det helt omöjligt att motera spindelleden i dess kona. Det funkar inte. Ingen provkörning är möjlig.

Om det inte tåldes att bryta i för hand, skulle det inte stå pall för 2ton bil som tvärnitar, eller svänger så det tjuter i däcken....
Det är inte särskilt känsliga grejer, så länge man inte nypt hål på en skyddsdamask för led eller knut, eller nått sånt....
Oavsett vad så var det precis som min beskrivning och frågan är fortfarande om spett och bändande m.m. kan ha förstört något annat, typ spindelled...?
Notera vad jag skrev:
MickeM skrev: Om det inte tåldes att bryta i för hand, skulle det inte stå pall för 2ton bil som tvärnitar, eller svänger så det tjuter i däcken....
Dvs, det är ganska stabila prylar, för dom utsätts för extrema krafter under tuffare färd, eller gupp, och du ska bryta rejält fel för att kvadda nått.
Men, eftersom ingen, (som inte var på plats när det skedde), kan svara för exakt hur HÅRT som bröts, VART det bröts eller HUR det bröts, så blir det inget mer exakt svar än så.

Med tanke på hur spindelleden sitter, så kan det knappast ha blivit några extrema sido-böjningskrafter på den, mer än länkarmsbussningarnas lyftkraft, och det pallar den lätt.
Bilar på is, som kanar tvärt emot tex en trottoarkant, böjer ju länkarmen före att den klipper spindelleden. Då snackar vi krafter!!!!

Damaskerna på drivaxel och styr, och spindelled är väl (som sagt) absolut känsligast för nyp-skador, och lätta att kontrollera.
Hål i gummit =paj i förtid!

Brembo skivor med belägg från Ferodo ru[…]

Bensinpriser v2

ibland går det , ibland går det ner, p[…]

serviceavtal

serviceavtal lönsamt eller ej? 500kr m&arin[…]

Kolvringar etc b4b

Där blir alltid en "kant" (vän[…]