Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hade du tolk på vevaxeln också?
Nollad motor är INTE cyl1 i topp!
Annars kan ju BÅDA kammarna stå fel. Det är bara lägesgivare på insug

Men som sagt, jag rengjorde spjällhuset efter liknande symptom du beskriver. (Ingen felkod visserligen)
Blev bra mycket bättre, trots att det var hyfsat rent efter 28,000mil.

Jag tog bara bort insugslangen och regjorde med spjället på plats.
Sprayade bromsrengöring på en trasa och torkade in igenom att öppna spjällskivan.
Även baksidan av spjällskivan.

Väldigt enkelt och gratis.
Jag gjorde nyligt denna operation på en v70 2.5t, bytte bägge vvt-enheterna. Jag hade en äldre kamaxeltolk från biltema, vekt byggd.. jag märkte det inte först men jag hade dragit tolken lite sned. Så jag fick inte kammarna att stå rätt. Tolken blev krokig. Jag lånade tolk på Volvo istället och då blev det bra.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
Nej ingen tolk på vevaxeln..ställt den på märkningen på kugghjulet. .hade bilen igång och slog av motorn.. ställde på märkningar. .vev och kamaxeldrev..tolkarna gick i i bakat utan problem...Alltså måste jag sätta dit vevaxeltolken...känns lite onödigt...märkningen är ju ok på vevaxeldrevet
Ja, du förlorar inget på det i alla fall.
I sämsta fall har du bara ett rengjort gasspjäll, och det bör man nog göra ändå emellanåt eftersom det blir skillnad.
Det är ju det första man gör på de äldre med Magneti Marelli spjällen när symptom uppstår.

Men felkoden du har, talar emot att detta är (iaf enda) felet, det medges....
Med tanke på felkoden har jag ju rätt svårt att tro att felet har med gasspjället att göra. Det kan ju vara läge att kolla kablaget till VVTn. Apropå din fråga om detta tidigare i tråden handlar det väl i första hand om att mäta resistansen mellan ändpunkterna på de relevanta kablarna (bör vara nära noll) samt resistansen mellan kablarna och plus respektive minuspolen (bör vara oändligt hög).
Kan inte ändå förstå min kamaxeladaption som ligger på 40.(för hög)..om man tar bort kontakten från vvt solenoid. .hur uppför sig motorn då...men vad som är konstigt är att allt är ok..med märkningar..och jag har en bra jigg..
Har du genomfört adaption av kamaxel efter reparationsförsöken? Enligt VIDA görs detta enligt följande:

Verifiering
Tips: Efter reparation är det nödvändigt att kontrollera att felet har rättats till. För att verifiera denna felkod måste adaption av kamaxel vara genomförd. Adaption av kamaxel utförs av styrenhet motor (ECM) när katalysatorn är uppvärmd, vid motorbroms (bränsleavstängning) över 1300 rpm under minst 10 sekunder.
Viktigt! Testen bör ske på en väg med minimal trafik. Tillse att gällande trafikregler följs.
Starta och kör motorn minst 30 sekunder.

Kör bilen på väg och tillse att villkor för adaption uppnås: motorbroms (bränsleavstängning) över 1300 rpm under minst 10 sek. Villkoren kan uppnås genom att t.ex köra bilen på hög last upp till ca 90 km/h och därefter släppa upp gaspedalen under 10 sekunder. Upprepa körschemat för att säkerställa att adaptionen genomförs.

Obs! För att adaptionen ska genomföras får inte gaspedalen vidröras under motorbroms.
Läs av kamaxelns adaption efter körning.

Kontrollera att värdet för kamaxelns adaption är riktig. Värdet ska vara 27°CA (+/-8°CA).
VCM-epidemi, VOC - service krävs

Jag har inte hört något speciellt i Sve[…]

Kolvringar etc b4b

Dom kom ut,skall det inte vara låsbricker ti[…]

Däckdimension Volvo v90 2025

På min gamla hade jag 17 vinter och 22 somma[…]

Har du provtryckt motorn?