andersuw skrev:Ja av rapporterna här på forumet att döma är det i allmänhet dieslar det handlar om när diskrepansen är riktigt stor. Jag har sett teorier som går ut på att det har med insprutarslitage att göra. Teorin går ut på att insprutarna med tiden levererar mer soppa vid samma order från ECM än de gjorde tidigare. ECM kompenserar automatiskt för detta men "tror" att bilen får mindre bränsle än tidigare. Alltså visar färddatorn lägre förbrukning än den gjorde tidigare vid samma körförhållanden.
På min egen V70 D4 -15 är dock felvisningen hittills ungefär lika stor som på min V70 T5 -02: Båda visar runt fem procent för lite.
Har själv en V60 D5 -14 som även är polestaroptimerad. Börjar närma sig 8000 mil. Jag upplever att även den stämmer precis som alla bensinare jag haft.
Nu är knappast våra bilar jämförbara med de dieslar som det ev handlar om i dena kategori.
Men även på gammelbilen så är det bara medelförbrukningen jag litar på. Om de övriga funktionerna inte skulle stämma så påverkar det ändå ingenting. Hur långt det är till tom tank baseras på de senaste milen man kört o har man då buskört turbon i 30mil, eccodrivat i 5 så lär inte, till tom tank stämma alls om man ska varmköra turbon i 25 mil.
Samma sak med medelhastigheten. Den kan bara vara relevant om polisen just stoppat en o den funktionen är aktiverad. Står man då på en 70-väg o medelhastigheten visar 120 så kan det resultera i en viss argumentation på sin höjd :D