Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Klotola
Hej!

Igår när jag tvättade min V70 -01 hittade jag småsmå rostprickar ca 0,5mm i diam. på framdörren. Är väl säkert stenskott. Vad gör man åt dessa? Finns det något enkelt och säkert sätt för att förhindra att dessa inte blir större? Trodde nedre delen på Volvo var galvad?!

/Klotet
Användarvisningsbild
av VolvoBengan
Är du säker på det är rost från plåten på bilen?

Det blir hundratals små små små rostfläckar på lacken under vinterhalvåret.
Det lossnar små mikroskopiska flis från dubbdäck som sätter sig i lacken som en flis i huden liksom.
När det sen kommer regn och smuts på dessa "dubbflisor" så rostar de till slut, och då ser det ut som det är rost från själva bilen!

Jag fick panik när jag såg detta första ggn på min mors bil, en vit S60, det va massor med bruna små små små rostangrepp.
Jag va in till Volvo i Karlstad och va redigt förbannad för hur bilen redan kunde rosta efter 1,5 år.

En kille från reconden gick med mig ut och förklarade för mig vad det var, det som jag beskrev ovan, han drog på lite rubbing och vips va det borta.
Så där stod man som en riktigt jubelidiot och skämdes för att man klagat på att det redan kommit "rost" på bilen :roll:

Så ta det lugnt, du har ingen riktig rost på bilen, bara dubbarnas rester som satt sig i lacken och nu börjar rosta :lol:
av heckles
Var med om samma sak på en av mina gamla bilar, en vit Volvo S40.. Blev ilsken, och grälade en stund.. Sen köpte jag lite rubbing och VIPS så var problemet borta..
Användarvisningsbild
av Mattias_F
Mycket vanligt att stålflisor från skären på snöplogarna om vinteråret fastnar på den sträva salta lacken och omedelbart börjar rosta.
Oftast försvinner de efter en rejäl avfettning men det kan behövas lite mer åtgärder som rengör dessa från lacken.

Om du nu skule ha fått ett stenskott som du vill laga så har jag använt sptsen på en kniv eller liknande och gjort ordentligt rent i stenskottet innan jag fyllt det med lack.

När jag lägger i lacken så använder jag ALDRIG den medföljande penseln i lackstiftet utan köp istället en fin riktig pensel, så blir arbetet så mycket snyggare :D
Användarvisningsbild
av greeeken
Nja ja har fått rost på tankluckan, precis på undersidan inget man ser.
Märkte det när tanklocket trillade av.
Så i mitt fall är det bara köpa nytt tanklock på skroten o lacka.
av Mikael-71
De där små prickarna har till och med ett namn. Flygrost kallas dom för. Det är precis som beskrivet tidigare rester från dubb.

Polish/rubbing/vax med polermedel tar alla bort det. Det kräver bara lite olika arbetsinsats. Om du inte tar bort det så har jag inbillat mig att det angriper lacken så hårt att man till slut kan få riktigt rostangrepp där.

Sedan kan du själv halvera mängden flygrost genom att sluta nosa framförvarande bil i arslet eller prompt ligga på utsidan av andra bilar när det finns flera filer. Du får då även mindre med asfaltsstänk och stenskott på bilen också. Men bor du i storstan så kan det ju vara lite svårt att undvika.

Mikael
av Marson
Flygrosten kommer även från bromsskivor och belägg !
Användarvisningsbild
av XC70-D5
Man använder oxsalsyra, för att ta bort Alla rostflagor. :shock:
Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]

Tmap sensor på insuget? Alternativt egr som […]

Bump! Har även liknande problem! Finns det n&[…]

Funderar på att leta lite på skroten[…]