Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av plangkjaer
Rätt forum?
Har köpt mig en beg V70 årsmodell 2001. Nu lyser "motorlampan" med hjälp av en kompis som har en avläsare där man får fram felkoder. Den visar felkod; PO133 - Power Train 02 sensor circut slow respons Bank 1 sensor 1.

Vad betyder denna felkor på svenska, vad är det för fel ???
Om jag har uppfattat det rätt så kan det vara Lambdasond men är det före eller efter katalysatorn? Var är det billigast och bäst att köpa en ny? Går det att lita på att köpa en hos en bildemonterare, vad har man då för garantier att den fungerar ?:-/
Tacksam för snabba svar :D
2017-04-07 ==> FEL FEL Det är årsmodell 2000 :roll:
Peter/Lund
Senast redigerad av 2 plangkjaer, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Tyvärr du hamnade i fel forumdel :| Men någon moderator lär flytta den till den rätta delen :D

Men ja främre Lambdasond är det den klagar på, MEN!!! Det behöver absolut inte vara den det är fel på kan lika gärna vara den bakre och det är den främre som får skulden. Kolla så att det är exakt samma nummer på sonden om du köper en ny/begagnad det är super viktigt.

En annan tråd med samma felkod http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 19&t=86122 Byte av främre lambdasonden löste hans problem så förmodligen är din främre sond också död. Är en annan felkod jag tänker på när det kan vara vilken sond som helst men i detta fallet så tycker jag att du ska prova med en ny/begagnad sond.

För att enklast få reda på numret så kan du knalla in till Volvo höra med dom vad den främre lambdasonden kostar dra något i stilen med oj var den så dyr och be dom skriva ner Volvo original numret till dig (samma som artikel numret) när du väl har det numret är det bara att du sätter dig och letar på bildelsbasen efter en främre lambdasond med samma nummer :-)-)
av plangkjaer
Hej igen, jag tog en chans och kollade säkringarna (i motorrummet) och bytade (till samma som satt i)följande säkringar; nr 4 - oxygen sensor 20A samt nr 6 - injectors 15A sprejade kontakterna i säkringsdosan med electronic cleaner innan jag satte i de nya. De säkringar som jag tog ut såg hela ut men bytade iallafall. När jag sen startade bilen så lös inte motorlampan :-O)
Inga fler svar behövs.

Hur gör man för att stänga/avsluta en tråd :?:
Användarvisningsbild
av Nexus
Flyttar till rätt avdelning och tråden får ju gärna ligga kvar för hjälpa andra :D
av Rådlös
"Hur gör man för att stänga/avsluta en tråd :?: "

Det kan du göra på flera sätt, men ett enkelt sätt hade varit att lägga till ordet "LÖST" i överskriften på ditt avslutande inlägg.
Alltså: "Felkod V70 2001. LÖST!"
av andersuw
Ännu bättre är att lägga till "LÖST" i rubriken på det allra första inlägget i tråden. Då ser alla direkt, utan att öppna tråden, att den innehåller en lösning på det problem trådskaparen har. De som vill hjälpa till vet då att trådskaparen redan fått hjälp och de som söker en lösning på ett likartat problem vet då också att tråden kan bidra med en sådan.

1 felkod kommer upp! Inget mer. Det har testats s&[…]

Handbromsen tar bra men man behöver dra spake[…]

Hur och varför vill du dela. Internet fr&arin[…]

Kolla reläet för bränslepumpen, l&o[…]