Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Blackhawk
Tackar så hemskt mycket for info och hjelp! Jepp, jag er også veldigt tvilande til at S80'en i silver-farge har original fabrikkmonterad xenon. Mest trolig har tidl. eier ettermonterad xenon-lamper selv, jag kommer nog inte at titta nærmere på den bilen. Dessuten vil jag ha en Volvo med fabrikkmonterad xenon-ljus, och hvis det blir en S80 (vurderer både S60 og V70) så måste det bli en S80 med mørke/svarta innsatser.

Tack så mycket for bra respons, er verkligen glad for at dette forum eksisterar! 8)
av Lövet
Den silvriga bilen har (bara för att upprepa) inte Xenonljus. S80 med Xenon har den mörka insatsen. En enkel sak att kolla är om bilen har manuell ljusviddsreglering med knapp inne i kupén. Om det finns så har bilen INTE xenon.
Användarvisningsbild
av Lilja
andreas_lofgren skrev:Den silvriga bilen har (bara för att upprepa) inte Xenonljus. S80 med Xenon har den mörka insatsen. En enkel sak att kolla är om bilen har manuell ljusviddsreglering med knapp inne i kupén. Om det finns så har bilen INTE xenon.
Om det inte är eftermonterat icke orginal som vi snackade om innan :wink:
av Lövet
Om det är eftermonterat så skippa den bilen. Ljusbilden blir helt åt skogen eftersom ljuset från en Xenonlampa och en Halogenlampa inte är starkt på samma ställe (på "glödtråden"). Detta innebär om du stoppar en Xenonlampa i en halogenreflektor så kommer du att få en diffus och oskarp ljusbild. Inte nog med det, du kommer blända alla du möter.
Användarvisningsbild
av Blackhawk
Jepp, den bilen er nok inget vidare. Litt konstigt at säljaren inte sa
noe om det her, men han vil vel helst bare bli av med bilen.. :roll:

Men jag var jo egentlig ganske suspekt från starten, siden jag inte helt fikk det her til at passa - med dom hvita/blanke lyktene osv.

Nej, da blir det vel kjøp av en S60 eller V70 i stedet - er litt svårt att finne en S80 (innenfor mine kriterier) med så låg kilometer som mulig.
av Avarage
andreas_lofgren skrev:Om det är eftermonterat så skippa den bilen. Ljusbilden blir helt åt skogen eftersom ljuset från en Xenonlampa och en Halogenlampa inte är starkt på samma ställe (på "glödtråden"). Detta innebär om du stoppar en Xenonlampa i en halogenreflektor så kommer du att få en diffus och oskarp ljusbild. Inte nog med det, du kommer blända alla du möter.
Går det att montera xenonlampor i "icke xenon insatser"? Eller måste man byta insatsen/reflektorn också?

Om man samtidigt byter just insatsen/reflektorn borde väl ljusbilden kunna bli lika distinkt/skarp som vid fabriksmonteringen?

// Niklas
av Lövet
Det som vissa (mindre begåvade människor) gör att de byter ut Halogenlampan och ersätter denna med en Xenonlampa istället. Detta går att göra och det finns färdiga paket att köpa. Ljusbilden blir då helt galen och du kommer åka runt och blända folk du möter.

Om du byter hela insatsen till rätt reflektor så får du naturligtvis inte dessa problem eftersom reflektorn då är anpassad för Xenonljus. DOCK så får du inte den automatiska nivåreglering som finns på originalmonterade xenonljus. Risken finns alltså att du bländar i alla fall trots att du har rätt grejer monterade.

Jag är tveksam. I landet Sverige älskar[…]

300kronors lådan fungerade! Växlar v&au[…]

Dimension på intercoolerrör?

Någon här som har ett intercoolerrö[…]

Motoroljenivå

På vilket sätt beter sig visningen? Ett[…]