Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ratten känns "knorrig" vid styrning, och vid kontroll syntes styrservo oljan skumma. Skummet verkade vara det som känns i ratten vid styrning, näsytan en kokande känsla.
Inga läckage kan upptäckas, ingen förbrukning av olja i styrservot.
Styrservot låter lite när man styr, men det är nog normalt.
Kan olja bli gammal, kan man byta olja i styrservosystemet? Kan det ha blivit blandade oljetyper som orsakar saken?

Roy
Roy skrev:Ratten känns "knorrig" vid styrning, och vid kontroll syntes styrservo oljan skumma. Skummet verkade vara det som känns i ratten vid styrning, näsytan en kokande känsla.
Inga läckage kan upptäckas, ingen förbrukning av olja i styrservot.
Styrservot låter lite när man styr, men det är nog normalt.
Kan olja bli gammal, kan man byta olja i styrservosystemet? Kan det ha blivit blandade oljetyper som orsakar saken?

Roy
Jag skulle testa att byta först och se om det blir bättre.
Här är ett exempel:
http://volvosweden.se/infusions/fusion_ ... deo_id=473

Finns drösvis med flera på Youtube. Gäller bara att hitta rätt slang och att komma åt =)
Det går att komma långt med en doseringsspruta som går ner i botten av behållaren också om man inte vill skruva loss något. Sug ur allt, fyll på ny, kör bilen en stund så att det blandas runt. Upprepa två-tre gånger (ungefär vad en enlitersflaska räcker till).

Jag gjorde det förra sommarn och nu nästan 2000 mil senare är oljan fortfarande fräscht grön. Den gamla var mest svart/brun.
Tack för bra svar!!!!
Fantastiskt med ett forum som detta.
Jag gjorde som SBergdahl föreslog, sög upp och fyllde med ny olja ett par ggr. Redan efter första gången blev det bättre.
Systemet rymmer 0,85 l så att suga upp och fylla en hel liter gör att man nog byter större delen av soppan.
Men jag har aldrig någonsin hört talas om att denna styrservoolja blir dålig. Denna bil har gått 240 000 km medan min egen S70 har kört till månen och en god bit tillbaka, utan några som helst symptom på dålig olja. (385 000 km till månen)
Så kanske Volvo fick tag på billigare och sämre olja när S80 byggdes.

Tack än en gång för bra svar!!!!

de
Roy

Tack för svaren, det uppskattas! Jag borde sk[…]

Startproblem V70

Hej! Jag har en Volvo v70 -10 D5 som har gåt[…]

Bakre hjullager hub 4 håls 1993 855

Hejsan, Mitt bakre högra hjulhubb har bö[…]

Åk till ÅF så ser dom vilken nyc[…]