Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av IzzySM
Hej!

Har länge haft problem med motorvärmaren i min Volvo S80 (01), först gick bara säkringen vid motorvärmarplatsen och nu har den lagt av helt. Har nu fått tag i en beg. och testat och nu går den bra. Däremot verkar det som att bara det ena av de två uttagen fungerar på grenkopplingen (Calix) då jag inte fick igång kupévärmaren (ingen ström alls i uttaget inne i bilen). Om jag däremot bytte sladdar på grenkontakten om vilken som gick vart, så lade ju istället motorvärmaren av och då fungerade kupévärmaren, så felet ligger i grenkontakten.

När jag höll på att montera ned den gamla motorvärmaren och monterade in den nya glömde jag att kolla om sladden som kommer in i själva grenkontakten är löstagbar? Någon som vet om den alltid är det eller om det kan skilja sig? Eller om jag måste köpa både en grenkontakt som har en fastsatt kabel på som måste dras och monteras om? Tyckte nämligen inte kontakten verkade vara löstagbar på grenkontakten, men vågade inte ta i sist jag höll på. :P

Det är alltså en sån här jag pratar om, verkar ju finnas att köpas för runt 150/300 kr:

Bild
av MickeM
Förgreningen som du har på bilden är en egen del.
Alla sladdar och även uttaget inne i bilen är egna delar.

Du kan alltså lossa förgreneningen från kabeln.
av IzzySM
MickeM skrev:Förgreningen som du har på bilden är en egen del.
Alla sladdar och även uttaget inne i bilen är egna delar.

Du kan alltså lossa förgreneningen från kabeln.
Tack för svar!
Nu är jag inte helt säker på att mitt egna nuvarande grenuttag på bilen ser ut sådär, men det bör väl inte finnas några grenuttag som har en permanent fastsatt kabel ifrån ingången på grenuttaget?

Mvh
av MickeM
Nej.
Calix levererar till massor av fordon, så att ha ett fast uttag på en sladd vore väldigt oflexibelt.
Inte troligt.
Bakre hjullager hub 4 håls 1993 855

Hejsan, Mitt bakre högra hjulhubb har bö[…]

Åk till ÅF så ser dom vilken nyc[…]

Byta bärande balk 940

Finns verktyg att hugga loss punktsvetsar med. Jag[…]

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...