Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Frigge
greeeken skrev:Jaá du, du får ursäkta då var det nån lallare som svarade eller nån nybörjare.
Har haft ett precis sådant "fel" o då var det batteri-
Haft det på 3 s60
Var tvungen att bogsera in bilen första ggn o då var batteriet dött.
Jag förklarade att startmotorn rullade fint o att den ibland startade men dog direkt.
Dom hävdade bestämt att det var batteriet o det var bar adet som byttes.
Ett tipps är att om detta händer igen testa med ett annat batteri.
För mig hjälpte inte ens starthjälp

Kan oxå vara prog uppdatering som behövs

Bara för att det löste dina bekymmer måste det ju inte lösa alla andras.

Normalt sett om startmotorn går runt är det inte något fel på batteriet utan det är något annat, det finns ju ganska mycket som kan ge dessa symtom så det är omöjligt att svara på vad som är fel.

Skulle det varit startspärren borde det stått typ "Start avbruten" eller liknande i Färddatorn.
Användarvisningsbild
av greeeken
Frigge skrev:
greeeken skrev:Jaá du, du får ursäkta då var det nån lallare som svarade eller nån nybörjare.
Haft det på 3 s60
Jag förklarade att startmotorn rullade fint o att den ibland startade men dog direkt.

Normalt sett om startmotorn går runt är det inte något fel på batteriet utan det är något annat, det finns ju ganska mycket som kan ge dessa symtom så det är omöjligt att svara på vad som är fel.

Skulle det varit startspärren borde det stått typ "Start avbruten" eller liknande i Färddatorn.

MEn herregud ta o ge dig.
Det är ett tipps jag ger honom inte att det är det som är felet.
Jag säger bara vad volvo sa till mig.
Det har löst mina problem på JA ALLA 5 s60 vi har.
Detta är ganska enkelt att kolal o relativt billigt att kolla.
Om det är det felet så va glad , byt batteri o kör vidare. om inte ? JA då får man söka vidare.
av Valter
Frigge skrev:
Haft det på 3 s60

Idag så hände det igen, men jag gjorde som han på Volvo tipsade om jag gick ur bilen larmade på och av sen gick den att starta utan problem. Och mycket riktigt står det start avbruten på displayen. Jag kanske ska se till och få nya nycklar?
av Valter
greeeken skrev:
Frigge skrev:
Haft det på 3 s60

MEn herregud ta o ge dig.
Det är ett tipps jag ger honom inte att det är det som är felet.
Jag säger bara vad volvo sa till mig.
Det har löst mina problem på JA ALLA 5 s60 vi har.
Detta är ganska enkelt att kolal o relativt billigt att kolla.
Om det är det felet så va glad , byt batteri o kör vidare. om inte ? JA då får man söka vidare.
Jag tackar för tipset men jag kollade batteriet igår och det verkade inte vara något fel på det, gav den spänning det borde ge.
av Frigge
Att det står "Start avbruten" betyder att du har problem med startspärren. Det är VÄLDIGT ovanligt att det är fel i nyckeln, lämna in bilen för en diagnos. Borde finnas felkoder i bilen eftersom den texten varit framme.
Användarvisningsbild
av elmuppo
Be dem köra en mjukvaru uppdatering på bilen. Detta var inte helt ovanligt på tidiga S80/V70/S60 2002. CEM hamnade i ett "mellan läge" och Motorstyr fick inte nyckelkoden på ett korrekt sätt.

Iofs kan du ju bytta batteri på bilen, men det kommer nog inte hjälpa i detta fallet.
av Valter
För er som är intresserade så har bilen nu varit inne på Volvo och det var enligt mekanikern den bricka i tändningslåset som kommunicerar med nyckeln som var trasig. Det var startspärren som gick in och gjorde livet surt för mig. Men nu är den lagad och fungerar klockrent igen. Tack för alla svar.

/Valle
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
Aha, får man fråga vad det gick på?
av Valter
V70BiFuel03 skrev:Aha, får man fråga vad det gick på?
Jag har inte sett ett kvitto då volvo fakturerade den handlaren jag köpte bilen av direkt. Men jag frågade meken på telefon och han sade att det skulle kosta 2500:- då var det 1500 för felsökning och 1000 för lagning. Vet inte om det var inklusive eller exlusive moms.
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
Valter skrev:
V70BiFuel03 skrev:Aha, får man fråga vad det gick på?
Jag har inte sett ett kvitto då volvo fakturerade den handlaren jag köpte bilen av direkt. Men jag frågade meken på telefon och han sade att det skulle kosta 2500:- då var det 1500 för felsökning och 1000 för lagning. Vet inte om det var inklusive eller exlusive moms.

Ok, tackar!
Motoroljenivå

Jag bytte oljestickan på en V60AWD D4 fö[…]

Välkommen ut i trafiken

Varit ner och fått igång kylan i bilen[…]

Den borde ju verkligen fått heta ID.7. Ja […]

Icarsoft cr max och Biltemas dosa för Volvo.