Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
Om frekvensen följer varvet men inte hastigheten bör det som sagt vara motorn eller ingående axeln man bör misstänka. Och om ljudet bara kommer vid belastning kan man nog utesluta svänghjulet, multiremmen och det den driver, liksom kamaxelrem och det den driver. Kvar blir främst vevaxel, vevstakar, kolvar, växellådans ingående axel och avgassystemet (i det avseende MickeM påpekade).
av MickeM
Våran Skotare (skogsmaskin) fick en liten spricka i avgasgrenröret.
Det lät precis som kolvknack när motorn tog i. Inget på tomgång eller tomvarvande.
Heller inget "trasigt avgasrör-ljud" dels för att läckaget var litet, men också för att det endast var från en cylinder på en rak sexa.
Avgasljudet ändras ganska rejält när motorn tar i. Det vet vi alla som kört en bil med avgasröret av.....

Efter lyssnande med stetoskop kunde traktormotorn friskförklaras, och en svart sotstrimma avslöjade sprickan i avgasgrenröret.
Grenröret svetsades och det blev tyst. Grenröret på en bil lan nog inte svetsas.

Jag hade en 245a som också lät knackande när grenrörspackningen i skarven mellan grenrör och avgasrör gav upp.
Men den läckte så pass att man märkte det med öppen huv.

Självklart kan du ha annat fel, men syna grenröret efter sotstrimmor. (Syna är gratis)
Främst före turbon.

Annars tyder knackandet du beskriver på kolvknack. Vanligt fenomen på en gång överhettade motorer. Främst GM och Saab.
De kan dock köras tusetals mil med det, men hur kul är det....?
Jänkarna kallar det "Piston slap" .
Det uppstår bara vid vissa varv, och medel till hög belastning. Låter lite som gammaldags "spikande".
(Ni som är gamla nog att ha haft motorer med brytartändning, nickar nu förstående.....)

Sök "piston slap" och sen "engine pinging" på Youtube.

Låter ljuden som ditt missljud?
Bakre hjullager hub 4 håls 1993 855

Hejsan, Mitt bakre högra hjulhubb har bö[…]

Åk till ÅF så ser dom vilken nyc[…]

Byta bärande balk 940

Finns verktyg att hugga loss punktsvetsar med. Jag[…]

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...