Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Noppe
Tja! Jag har lagt på sommarhjulen precis o märkte att jag har obalans vid 120km/h:-(
Hade ingen obalans med vinterhjulen på. Köpte nya däck förra säsongen o ingen obalans då, jag vet att jag har samma hjul bak och fram som förra säsongen. Däremot vet jag inte om dom sitter på samma sida som sist då det inte är någon rotations-pil på däcken, kan det vara så enkelt som att skifta vänster o höger hjul fram? Tacksam för svar
av Xanthopteryx
Noppe skrev:Tja! Jag har lagt på sommarhjulen precis o märkte att jag har obalans vid 120km/h:-(
Hade ingen obalans med vinterhjulen på. Köpte nya däck förra säsongen o ingen obalans då, jag vet att jag har samma hjul bak och fram som förra säsongen. Däremot vet jag inte om dom sitter på samma sida som sist då det inte är någon rotations-pil på däcken, kan det vara så enkelt som att skifta vänster o höger hjul fram? Tacksam för svar
Kan vara.
Eller tappat någon vikt?
Eller satt fast felaktigt?
Eller kondens i däcket?
Byt fram/bak och se om det hjälper. Kanske bara är ett hjul som är i obalans.
av Wizzman
Passar fälgarna mot centrumet utan glapp, eller måste du ha centreringsringar? Sitter alla fyra ringarna på plats isåfall, eller har du tappat någon?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av Noppe
Tack för snabbt svar, har inga centrumringar.....inget glapp. Får ta bort hjulen o kolla om jag ser något felaktigt.
av Schmoyoho
Skit på naven? Testa köra med en stålborste på nav och ev. insida av fälgen som ligger an mot navet.
Bakre hjullager hub 4 håls 1993 855

Hejsan, Mitt bakre högra hjulhubb har bö[…]

Åk till ÅF så ser dom vilken nyc[…]

Byta bärande balk 940

Finns verktyg att hugga loss punktsvetsar med. Jag[…]

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...