Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Använde han Volvo Vida för felsökningen ?

Be han skicka ett mail till dig från vida-utläsningen så du får rätt felkoder,
Lambdasonden behöver ju inte vara trasig....
Den kanske "larmar" för att den tex får fel värden..tex för mycket/lite bränsle...och det är ju det den skall göra.

Kan lika gärna vara vakuumläckage mm som gör att bränsle/luft blir fel.
Men beror precis vad felkoden säger såklart.
Gjordes ett spjällhustest ?
Nej, det var Delphi's system. Ingen test av spjället vad jag kunde förstå. Ska kolla med honom när jag är tillbaka på jobbet (varit ledig).

Testade LMM för skojs skull enligt samma metod, se länken https://www.youtube.com/watch?v=rbDP_qdkoFI och fick samma värden. Så den verkar ju iaf vara ok.

När jag satt i bilen (stillastående) och höll koll på varvtalen när jag gjorde testet så märkte jag en intressant sak. Om jag varvade upp till tex 3000rpm och höll gaspedalen stilla så höll sig varvtalet en mycket kort stund på 3000 varpå den sjönk "i hack" neråt till nästan 2500rpm. Testade lite olika varvtal med samma beteende (förutom tomgång då). Lite svårt att förklara men det verkar som om gaspedal-läget och motsvarande gasspjäll-läge inte är helt stabilt. Så det verkar ju misstänkt att det kanske är fel på spjället iaf möjligen gaspedal läges givaren. Givet att motorn rycker mindre då den blivit varm talar väl mer för spjället än gaspedalen.

Jag misstänker att mitt spjäll är ett 'nyare' än de som har vit/gul etikett. Se bild.

Börjar bli riktigt less...
Bilagor
gasspjäll.jpg
bild
gasspjäll.jpg (1.45 MiB) Visad 968 gånger
Pratade med han som körde diagnosen och han sa att han hade kollat hur spjället och gaspedal värdena såg ut och såg inget konstigt. Han hävdar att det trots allt är fel på lambdasonden (och kopplingsgivare).

Så jag får lita på honom och ska reklamera sonden. Återstår att se om de accepterar att jag får en ny...

To be continued...
Status uppdatering.

Efter att jag bytt tempgivaren (kylvatten) så ta i trä nu har felkoden inte kommit tillbaka än. Och bättre är att ryckningarna helt försvunnit.

Så vad var felet då ? Ingen aning, men mina bästa gissningar är: tempgivaren eller glapp i kontakten/sladdar till lambdasonden.

Får nog anse att problemet är löst men tyvärr vet jag inte exakt vad lösningen var...

Kort recap för de intresserade:

Ursprungligt fel på bilen: felkod P0131 (förvärmning lambda) + att motorn går ryckigt vid svag acceleration (kall motor)

Reparationer/kontroller
- stift, luftfilter, bränslefilter
- ny lambdasond, ny MAF-sensor (uppmätt)
- rengjort vevhusventilationen
- tempgivare för kylvatten
- ultraljudrengöring spridarna

Hursomhelt, jag är nöjd och glad. Bilen funkar-går som en klocka!!
Bakre hjullager hub 4 håls 1993 855

Hejsan, Mitt bakre högra hjulhubb har bö[…]

Åk till ÅF så ser dom vilken nyc[…]

Byta bärande balk 940

Finns verktyg att hugga loss punktsvetsar med. Jag[…]

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...