Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av joppe1982
jag har en s60 -03 som vibrerar vid inbromsning. Ju mer fart desto större vibrationer. För en amatörmekare som jag låter det som att skivorna är skeva men jag har svårt att se hur det kan ha gått till.. Så mycket vet jag ändå att det inte kan vara abs systemet som är orsaken. Det är enormt störande!
Sen kommer det ett kluckande ljud från framvagnen vid gupp som jag antar är dämparna som sjunger på sista versen. Den har gått 13000 mil så jag antar att det är skit man får ta.
Är det nån som har haft liknande problem som kan ge mig lite ljus i vardagen??

Peace!
Användarvisningsbild
av VolvoBengan
Varför skulle det inte kunna vara skivorna som har blivit skeva?
Finns många som bytt dom efter bara 2-3000 mil :(

Jag tror dina skivor är skeva, och finns många orsaker som kunnat gjort dem så, speciellt efter 13.000 mil...
Dom blir ju tunnare för var vecka som går, och har du åkt och bromsat mycket och hårt är dom varma en stekande dag... helt plötsligt åker du i en vattenpöl och de kyls av, vilket kan göra dem skeva :lol:

Angående det kluckande ljudet kanske det är länkarmen som börjar bli slut?, eller någon bussning i inuti länkarmen?
Det fick jag göra på min, sen va "kluckandet" borta...
av volvoR+s60
att det vibrerar när du bromsar kan vara bussning vid länkarm som är trasig. Brukar bli så! Fjädrarna är rätt bra på s60 och att det klonkar behöver ej betyda att fjädrarna är slut, Kan vara bussning där med

Mvh
av joppe1982
tack som fan! jag skriver och berättar hur det blev.
Användarvisningsbild
av Ampy
Här har du lite svar klokningen kan bero på att det finns en gummi emellan fjädrar fram som slits ut. Kolla det 1. Anndra köp inte volvo orginal skivor dem kommer att bli skeva igen. 3 annars är det bärarms bussning som har slitist ut den är ju gummi men köp inte orginal igen det är vanligt fel på nyare Volvos köp på SAM såg jag billigt 290:- tror jag styck och då får du riktiga grejjer!! så det blir ingen dyr historia + att du får 100 gg bättre grejer
Motoroljenivå

Jag bytte oljestickan på en V60AWD D4 fö[…]

Välkommen ut i trafiken

Varit ner och fått igång kylan i bilen[…]

Den borde ju verkligen fått heta ID.7. Ja […]

Icarsoft cr max och Biltemas dosa för Volvo.