Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av leh
Hej,
Jag skulle vilja få lite vägledning i mitt felsökande på bilen jag skulle vilja ha lite information från andra som har haft liknande problem i mitt fall på en Volvo V70 2002 där Lambda-sonden verkar strula Bank1 Sond1 om jag förstår felkoden rätt (P0130). Nu är mätningarna (inspelningen) gjord i OBDwiz men det verkar som att signalen ligger konstant på 0.5V (sond1) men att i vissa körningar så får jag utslag från sonden enligt bilden vad tror ni är det bara glapp i kontakten eller är sonden trasig på riktigt, vad är era erfarenheter?
Är åtgärden byt lambda sond? Eller brukar det vara andra fel ska givaren ligga normalt på 0.5V?

Mätning Lambdasond.PNG
Mätning Lambdasond.PNG (108 KiB) Visad 1303 gånger
[/img]
av rid54
Signalen ut från främre sonden ska väl egentligen variera fram och tillbaks i en viss takt. Det ingår i motorstyrningens funktion, för att utnyttja katalysatorns funktioner på ett korrekt sätt. Troligen kan du få mer info med nån form av Volvospecifik felkodsläsare. Luftläckor i avgassystemet före första sonden kan störa funktionen rätt ordentligt.
av leh
Tack för svaret,
Då borde signalen från sond1 variera även under uppvärmningsfasen det hade varit intresant att veta vilken spänningsnivå det är med öppen krets (bortkopplad kontakt/sond).
Är det någon som vet vilket motståndsvärde det ska vara på en frisk sond?
av andersuw
Är inte säker på att det går att avgöra om främre lambdasonden är frisk med hjälp av resistansmätning. På turbobensinare med Bosch styrsystem består dess signaler av en pulsad ström. På sugisar med Denso styrsystem ger den signal genom att variera spänningen.
av leh
Tack för svaren,
Nu har jag försökt felsöka lite mer jag använder fortfarande diagnosverktyg (OBDWiz) så jag har inte mätt med en multimeter än men jag märker att jag får 0.5V även om jag plockar bort kontakten från Lambdasonde ska det vara så? Jag antar att detta kan innebära att jag har ett glapp någonstans men frågan är pm det sitter i givardelen eller om det är mellan styrenheten och kontakten.
av leh
Problemet är borta nu åtgärden var bara att byta Lambdasonden (sond1 bank1) :) Jag gjorden inga mer felsökning utan beställde en nya Lambdasond i mitt fall en Denso DOX-1419 pris 1300kr med hemlevererans (Volvo original Art.nr. 9497252). Nollade felkoden och har kört utan problem i 1.5 vecka :)
Bakre hjullager hub 4 håls 1993 855

Hejsan, Mitt bakre högra hjulhubb har bö[…]

Åk till ÅF så ser dom vilken nyc[…]

Byta bärande balk 940

Finns verktyg att hugga loss punktsvetsar med. Jag[…]

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...