Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Mysko
Har helt plötsligt fått det felmedelandet, funkar som förr, och min torque felläsare, finner inga fel.
Innan alla besserwissrar svara, bilen är en automat (är alla t6) och nej, har inte bytt olja, finns inte som servicepunkt. och bilen har bara gått 17000 mil.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Har du tur är det bara serviceindikering på växellådsoljan. Den har en räknare även om det rationaliserats bort från serviceschemat.

Men en utläsning med VIDA är nog standardsvaret oavsett.
av marimbalanguage
Jag tror jag läste nånstans att om oljetemperaturen i lådan överskriver vissa parametrar inom viss tid (att oljan blir för varm upprepade gånger), så tänder den lampan om v.lådsservice. Efter 17000 mil är det verkligen dags för ett oljebyte oavsett!
Användarvisningsbild
av Mysko
SBergdahl skrev:Har du tur är det bara serviceindikering på växellådsoljan. Den har en räknare även om det rationaliserats bort från serviceschemat.

Men en utläsning med VIDA är nog standardsvaret oavsett.
Japp, Vida blir det.
Användarvisningsbild
av Mysko
marimbalanguage skrev:Jag tror jag läste nånstans att om oljetemperaturen i lådan överskriver vissa parametrar inom viss tid (att oljan blir för varm upprepade gånger), så tänder den lampan om v.lådsservice. Efter 17000 mil är det verkligen dags för ett oljebyte oavsett!
Hmmm finns ingen anledning till övertemp, har problem med att den drar ur batteriet och felkoden kom vid hjälpstart. Fick inte riktig kontakt direkt, då sattes felkoden.

Däremot har du rätt i att jag bör byta oljan. Gjorde det på min 850 vid 23000 men den rasade ändå vid 30 :(
av rid54
Kan du inte nolla koden och se om den återkommer? Just elektriska glitchar (misslyckad hjälpstart) kan virra till det för datorerna. Sedan håller jag nog också med om att oljan i lådan kan bytas.
Användarvisningsbild
av Mysko
rid54 skrev:Kan du inte nolla koden och se om den återkommer? Just elektriska glitchar (misslyckad hjälpstart) kan virra till det för datorerna. Sedan håller jag nog också med om att oljan i lådan kan bytas.
Felet var solonioden, nollade men kom tillbaka efter ett par dar. Troligen glapp nånstans. Får leva med det, funkar som den ska i vilket fall.
Bakre hjullager hub 4 håls 1993 855

Hejsan, Mitt bakre högra hjulhubb har bö[…]

Åk till ÅF så ser dom vilken nyc[…]

Byta bärande balk 940

Finns verktyg att hugga loss punktsvetsar med. Jag[…]

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...