Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av karlerland
S1mp4n skrev:
karlerland skrev:
S1mp4n skrev:Min bil har haft mindre vibrationer i ca 80km/h sista 6 månaderna, har bytt däcken och bytt drivaxel men vibrationerna har stannat kvar, sista månaden nu har det vibrerat mer och mer. Visa sig att bromsen låg på extremt lite, märktes inte alls av nåt annat än den lilla vibrationen vid 80km/h. Testat smörja och motionera bromsoket men det har endast hjälpt ett par veckor så nu är det komplett bromsbyte fram som väntas! ( räcker förmodligen med att endast byta oket men känns lika bra att byta allt när man ändå är på gång)
Hur långt har din bil gått? Min har gått drygt 16.000, känns lite tidigt för att behöva byta oken men man vet ju inte.
Bytte du drivaxel pga vibrationerna?

Det var iaf inga lösa hjulbultar, det hade ju varit enkelt... och pinsamt.

Har börjat få klonkljud i kurvor och gupp, tror det är från vänster fram, så det är väl dags att byta krängningshämmare. Vet inte om det kan ge vibrationer av den här typen dock.
Min har gått 27000 och är ändå 11 år gammal, har inga papper på att oken är bytta tidigare så känns nästan som det kan vara dags!
Drivaxeln bytte jag pga trasiga damasker samt vibration från den också!
Krängningshämmarstagen är väldigt enkla att byta och ger ofta upp i dessa bilar, men det borde inte vara en orsak till vibrationerna.
Ny(/gammal) teori... Det kanske är bromsarna trots allt som gör att det vibrerar. Noterar att bilen ibland luktar lite bränt efter att man kört. Jag har försökt känna om bromsarna är varma men tycker inte att det känns särskilt mycket iaf. Men det känns ändå som att det mest troliga är att någon bromsskiva är liiite skev och att det vibrerar när beläggen ligger precis lagom mycket mot. Det skulle ju förklara att vibrationerna kommer plötsligt utan att man bromsar – ifall kolven är trög så kanske bromsarna ligger på direkt efter att man bromsat och sen går de sakta tillbaka och när de är i precis rätt läge så att skevheten i skivan kan slå mot beläggen så vibrerar det och sen slutar det tvärt när kolven gått tillbaka tillräckligt mycket så att det ine längre är någon kontakt med skivan.
Jag testade nämligen i går att bromsa när vibrationerna kom och då tyckte jag att de försvann.
Så då är frågan vad som behöver bytas... Vill ju inte gärna behöva byta alla ok och skivor. Skivorna bak är bara ett halvår och originaldelar bytta på Volvoverkstad, fram är nog aldrig bytta. Men om jag lämnar in den för felsökning av bromsarna kanske de kan hitta var det kärvar...
Bakre hjullager hub 4 håls 1993 855

Hejsan, Mitt bakre högra hjulhubb har bö[…]

Åk till ÅF så ser dom vilken nyc[…]

Byta bärande balk 940

Finns verktyg att hugga loss punktsvetsar med. Jag[…]

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...