Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

När jag vrider om nyckeln till min XC90 (2005) står startmotorn bara och tuggar - inget händer. Misstänkte först att det var batteriet som var slut då innelampor samt dörrlås ej fungerar. Tog starthjälp av en annan bil och lät denna vara igång i ett par minuter. Trots detta startar inte bilen.

1. Är ett par minuters starthjälp inte tillräckligt?
2. Kan batteriet vara så dött att det rent av inte hjälper med starthjälp från annan bil?
3. Är startmotorn helt enkelt slut?
4. Något annat förslag på vad som kan vara fel?

Tacksam för all hjälp!

Mvh
Filip
av rid54
"Tuggar", menar du att den inte går runt men att det "knäpper"? Jag skulle rent spontant föreslå att du kollar och rengör batterianslutningarna (polskorna), det kan bli dålig kontakt mot polerna ibland (oxid).
rid54 skrev:"Tuggar", menar du att den inte går runt men att det "knäpper"? Jag skulle rent spontant föreslå att du kollar och rengör batterianslutningarna (polskorna), det kan bli dålig kontakt mot polerna ibland (oxid).
Ja precis, det knäpper i typ fem sekunder sedan slutar det. Tack för tipset med polerna, ska testa direkt!
Kolla också den lilla kontakten på själva startmotorn. Den ifrån tändlåset.

Den oxiderar ibland och ger dålig kontakt, med dessa symptom som följd.

Annars kan det vara själva startmotorn också.
Tack för era tips! Har rengjort polerna till batteriet men tyvärr utan framgång. Kan tilläggas att när jag försöker starta så lyser först gul motorsymbol, därefter samtliga symboler och sist kommer testen "Bromsfel stanna snarast" upp. Kan motorsymbolen innebära att det är fel på startmotorn kanske?
av rid54
Det kan ju vara en cell som har kortslutits eller att batteriet är tvärslut. Om du har möjlighet kan du ju mäta spänningen på batteriet när bilen är avstängd (bör vara runt 12 V). Om du kan haka på ett extra batteri (eller en annan bil) med starkablar, så kanske det funkar - då vet du ju nästan säkert att det är batteriet. Sen kan det ju finnas nån form av grundfel som sabbat batteriet, som att generatorn inte laddar OK.
rid54 skrev:Det kan ju vara en cell som har kortslutits eller att batteriet är tvärslut. Om du har möjlighet kan du ju mäta spänningen på batteriet när bilen är avstängd (bör vara runt 12 V). Om du kan haka på ett extra batteri (eller en annan bil) med starkablar, så kanske det funkar - då vet du ju nästan säkert att det är batteriet. Sen kan det ju finnas nån form av grundfel som sabbat batteriet, som att generatorn inte laddar OK.
Har precis köpt ett nytt batteri och bytt ut - det visade sig mycket riktigt vara så att det gamla var tvärslut som flera av er föreslagit. Nu fungerar allt som det ska igen.

Tack ska ni ha för all input!
Bakre hjullager hub 4 håls 1993 855

Hejsan, Mitt bakre högra hjulhubb har bö[…]

Åk till ÅF så ser dom vilken nyc[…]

Byta bärande balk 940

Finns verktyg att hugga loss punktsvetsar med. Jag[…]

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...