Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jeg hadde samme problem med min V70 2007 (44500 mil)for noen dager siden. "Sotfilter fullt" og "motorservice erfordras". Samt at bilen ikke ville gå om man ga mye pådrag. Fikk den igjen igår fra manuell service hos verksted der dem brente ut av filteret. Bilen går bedre enn noengang :-)
Faktura har jeg ikke fått enno så prisen er jeg spent på...
racoon80 skrev:Har samma problem, vad hände sen vad sa verkstan?
Verkstan sa att det behövdes en felsökning ,1800:-, och att en manuell renbränning sen kostade ytterliggare runt 800:- om det skulle vara felet.... :(

Eftersom det inte gick att köra med bilen och att det var dags för årsservice så lämnade jag in bilen och vi kom överens om att om det var sotfiltret så ville jag ha en rimlig förklaring från någon ansvarig (läs chef) på hur det kan gå från "sotfilter fullt" (dvs 80%) till limp-home mode så snabbt innan jag betalar nått för det.
Senare på dagen ringde dom och sa att bilen var klar och att det hade behövts en manuell renbränning.
När jag kom och hämtade upp och skulle betala hade dom satt upp aktiviteterna men bara tagit 8:- för det :D min gissning är att det var ett känt problem och att dom inte hade någon rimlig förklaring.

Sen dess kör jag alltid en lite längre sträcka direkt när "sotfilter fullt" varningen kommer upp vilket är ungefär var 6:e - 8:e vecka när man bara kör korta sträckor i stan. Efter ca 10-15min körning är regenereringen klar.

/Dea
tänk bara på att om ni skall göra en påtvingad regerering med vida så måste olja och filter bytas efteråt PGA att den späds rejält med diesel
anledningen till att dom inte tog betalt var nog för du ändå har daorn inkopplad vid service och oljan byts ändå kan jag tänka mej
hollan skrev:tänk bara på att om ni skall göra en påtvingad regerering med vida så måste olja och filter bytas efteråt PGA att den späds rejält med diesel
anledningen till att dom inte tog betalt var nog för du ändå har daorn inkopplad vid service och oljan byts ändå kan jag tänka mej

Det var intressant. Menar du att den späder ut oljan mer under påtvingad regenering än under normal rengörning? Frågar mest för att jag själv har funderat på att åka till verkstad och rengöra mitt filter i förtid, men även för att jag kör en maskin med regenering och där dom har fått köra påtvingad ett antal ggr utan att byta olja efter. Visst där pratar vi om en betydligt större oljemängd i motorn än vad det är i en bil (motorolje volym på 60 liter)
jo den späds de bara öser in diesel vid påtvingad regenerering så allt hinns inte förbrännas allt detta står att läsa i vida
och nu pratar jag endast om påtvingad med hjälp av vida
Nu hände samma för mig,

-07 2,4D V70, Automat!

Tjejen skulle in till staden 8 mil bort så kom det upp "sotfilterfullt se boken som man aldrig läst" Jag försökte förklara åt henne att anvädna Geartronicen och växla ner till 5an och sota ur den, men det fungerade såklart inte att förklara åt henne.

Men sen försvann texten efter nån mil.

Är det lugnt eller vad bör Jag göra? Ska på en styrning på 60 mil imorgon så vill att den ska funka , blir nog att sota ur den rejält imorgon.

Bilen gått 20k , kör tyvärr bara korta sträckor , kallt klimat här i norrbotten.
Bakre hjullager hub 4 håls 1993 855

Hejsan, Mitt bakre högra hjulhubb har bö[…]

Åk till ÅF så ser dom vilken nyc[…]

Byta bärande balk 940

Finns verktyg att hugga loss punktsvetsar med. Jag[…]

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...