Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej! Förlåt admins och alla berörda om jag återupplivar en gammal tråd! Men hade varit jätteintressant och veta om det blev någon lösning på det här? Har exakt samma problem med min! Vad sa dem sen på verkstaden snowman? :)
Mvh!
av MickeM
Med skrapande i kurvorna är det troligen ett glappt hjullager, och det får i sin tur abskransen för långt ifrån givaren.
Så skrap och Antispinn problemen hör ihop.

Men utan hjullagersymptom:

Min antispinn gick in i högersvängar, och drog av gasen, och fick tom lampan att blinka ibland.

Det var ABS kransarna fram som var dåliga. Dom ramlade sönder när man rörde dom.
Vänster var sämst.
Även bytt dom kransarna åt bekanta, och läst här om samma fel.

Vad jag har upptäckt:
Problem med högersväng = vänster krans
Problem med vänstersväng = höger krans.
Dvs hjulet som snurrar fortast i situationen..

Men byt båda två fram, så slipper du problem på länge.
Dom är inte dyra.
Jag var också på mina ABS ringar, de var inte vackra men de satt där de skulle. Det är ju inte precis som att de är enkla att byta, hela axeln måste ner på varje sida. Så innan du påbörjar ett sådant jobb så kontrollera dem först.

Ska du ändå byta hjullager så byta ringarna samtidigt, oftast byter man dock ett hjullager i taget.
Tack för svar! Jag står i samma sits som dig, utan garage för tillfället. Men jag gjorde det enklaste kollen och det var att kolla drivaxelbultarna! Och vänster fram gick att dra ganska mycket utan kraft. Körde en kort testrunda och kunde inte märka att den tappade någon kraft. Kan det vara så enkelt att jag bara behöver efterdra några gånger framöver. Eller är det snart dags för ett hjullagerbyte? För isf tar jag hela rubbet med abs-ringar och kollar givarna.
ForumMannen skrev:Tack för svar! Jag står i samma sits som dig, utan garage för tillfället. Men jag gjorde det enklaste kollen och det var att kolla drivaxelbultarna! Och vänster fram gick att dra ganska mycket utan kraft. Körde en kort testerna och kunde inte märka att den tappade någon kraft. Kan det vara så enkelt att jag bara behöver efterdra några gånger framöver. Eller är det snart dags för ett hjullagerbyte? För isf tar jag hela rubbet med abs-ringar och kollar givarna.
Man brukar kunna reda ut om ett hjullager på är på väg att ge upp genom att köra upp kanske i 60-70 och sen svänga lite kraftigare(inom rimliga gränser), hör man att det börjar väsnas när man svänger vänster så har du ett kasst hjullager på högersida och vise värse.
Bakre hjullager hub 4 håls 1993 855

Hejsan, Mitt bakre högra hjulhubb har bö[…]

Åk till ÅF så ser dom vilken nyc[…]

Byta bärande balk 940

Finns verktyg att hugga loss punktsvetsar med. Jag[…]

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...