Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

2.5T motorn har jag erfarenhet från och kan bara rekommendera denna men däremot så har jag läst alltför mycket krångel om fyrhjulsdriften och dåliga automatlådor om man inte har råd att lämna in kärran varje gång detta ger upp.
Och det blev en...**trumvirvel**.... 2007:ans XC70 D5, i princip noll utrustning och kanske den i mitt tycke minst bekväma kombon, manuell och diesel.

Men; jag var tvungen att lämna ifrån mig min lånebil nu denna vecka så situationen blev lite akut. Att diesel/manuell är jobbigt att leva med kompenserar av lägre skatt/förbrukning. Jag har bara kört den en mil än så länge, men är helnöjd:)
Jag har haft xc70 och har nu en Xc90. Och jag måste säga att Xc90 är mycket trevligare att köra och bekvämare, båda har och är 2,5t bensinare. Den drar ju rätt bra inne i stan, men landsväg tycker jag att den håller rätt ok. Xc70 hade jag väldigt mycket strul med. Awd och växellådan strulade mycket. Motorn stannade flera gng vid kyla o snö. Verkstaden hittade inget fel på det heller . Så därför gjorde jag mig av med den asap och köpte mig Xc90. Den har jag haft i två utan några som helst större konstiga fel. Har väl varit mest slitigareparationer. Dock så har min awd slutat funka, precis som du skriver så är det vinkelväxeln som är slut. Men har hittat ett ställe i ludvika som kan reparera det på plats medans man väntar och ger två års garanti på arbetet. Dom svetsar på nån ny metall som är starkare än originalet iaf. Priset var halva kostnaden mot vad volvo skulle ta.
Så jag skulle nog heja på Xc90

Skickat från min F5121 via Tapatalk
Nu har jag kört min D5:a några 100 mil och jag tänkte fylla på med lite spontana intryck;

-Den är snål! Jag bor i storstadsförort, och arbetar i en annan förort, min dagliga pendling ger 0.58 på färddatorn, och 0.62 i verkligheten, det är riktigt bra tycker jag.
-Komforten, underbar! Givet att det är en bil man kan köpa ganska billigt är komforten jättebra, mycket tack vare de behagliga stolarna.

Överlag gillar jag den verkligen, kvalitetsintrycket är högt och den känns inte nämnvärt sliten trots sina 20.000mil. Med facit i hand hade jag nog föredragit en automatare, men får man speca själv när man handlar begagnat? Nej...!
DaddyTapir skrev:Och det blev en...**trumvirvel**.... 2007:ans XC70 D5, i princip noll utrustning och kanske den i mitt tycke minst bekväma kombon, manuell och diesel.

Men; jag var tvungen att lämna ifrån mig min lånebil nu denna vecka så situationen blev lite akut. Att diesel/manuell är jobbigt att leva med kompenserar av lägre skatt/förbrukning. Jag har bara kört den en mil än så länge, men är helnöjd:)
Snipp snapp snut, så var sagan slut, Volvon är såld!

Jag körde rätt så mycket i en period så miltalet klättrade upp mot 30.000 i samband med försäljningen, men det var inte därför jag sålde, mina behov ändrades helt enkelt och den höga skatten gjorde det alldeles för dyrt att ha den ståendes som reservbil vilket var ett alternativ då jag helt enkelt var lite motvillig till att sälja den. Dock bör en diesel gå att räkna hem hyfsat fort trots den höga skatten, jag kör förvisso försiktigt men den drog bara strax över 0.6, lite lägre enligt färddatorn som därmed alltså var lite väl optimistisk.

Nåväl, tidigare har jag haft en några större "suv:ar" eller terrängbilar beroende på hur man ser det, Land Cruiser och Pajero, samt olika lite mer påkostade personbilar såsom Mercedes S-klass, Jaguar XJ och Lexus LS. Tar man dessa bilar och lägger i en mixer blir slutresultatet en XC70. Bor man på landet, har sommarstuga och jagar har den en underbar framkomlighet och även om den kanske inte kan köra i lika tuff terräng som en Land Cruiser så spelar det inte så stor roll, en XC70 klarar allt en normalbilist kan tänkas stöta på, och mer därtill. Dessutom är XC70 mycket mer lättkörd när det är halt än en fullstor 4x4.

Komforten var också sänd från gudarna,sätter man farthållaren på 190km/h är det såklart lite tystare och mer stabilt i en Mercedes S-klass men så fort får man ju ändå aldrig köra så det spelar ingen roll, och Volvons stolar är i absolut världsklass.

Inredningen är dessutom riktigt trivsam, jag upplever inte att den är hopplöst föråldrad ens på de sista årsmodellerna, trots att modellen då hade några år på nacken.

Sammanfattningsvis är det en underbar bil, den är väldigt bekväm och väldigt praktisk, jag gillar ju bilar och sätter gärna lite "ära" i att våga vägra vara en tråkig svenne som rullar runt i en gammal Volvo samtidigt som jag också tycker att det är lite kul att svenska Volvo tillverkat en riktigt bra produkt, så här kommer det; XC70 är världens bästa bil.

Visst, en nyare XC70 är förstås ännu bättre och jag var inne på att köpa en sådan, men den erbjuder i mitt tycke inget enormt mervärde även om den har sina fördelar, men är man intresserad av komfort, säkerhet och ekonomi duger äldre XC70 bra, riktigt bra.
Bakre hjullager hub 4 håls 1993 855

Hejsan, Mitt bakre högra hjulhubb har bö[…]

Åk till ÅF så ser dom vilken nyc[…]

Byta bärande balk 940

Finns verktyg att hugga loss punktsvetsar med. Jag[…]

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...