Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mikeyman
Ny på forumet här.
Min spärr för att kunna fälla ryggstödet i baksätet på min V70 -01 har gått sönder på båda sidorna. Knappen går att skjuta till sitt ändläge utan motstånd och den röda spärren åker upp. Men ryggstödet är låst och jag gissar att det är någon plastgrej inne i sätet som gått av.
Går det här att fixa själv, hur kommer jag in i sätet?
Eller finns det något specialsätt typ något man kan trycka in för att lossa spärren inne i sätet?
Eller någon som lämnat in detta på Volvo och vad det kalaset kostade?
Mvh Michael
av fredriknilsson
Du kan komma åt att trycka på "pinnen" som släpper spärren med en skruvmejsel eller liknande. Jag gjorde själv denna operation för någon helg sedan. Det är plasten som går sönder och då skjuter den inte "pinnen" bakåt. Se de övre bilderna. De undre är hur jag löste problemet med att borra hål och använda buntband istället för att byta ut plasten. På bilden nere till vänster syns i bakgrunden den plastbit som gått sönder och orsakar felet.

Bild
av Mikeyman
Tack, det är till stor hjälp. Jag försökte lirka in en kniv mellan klädseln och plastkåpan men jag lyckades inte träffa rätt.
Är det plastgrejen i fotot längst upp till höger som ska petas bakåt?
Drog du ut buntbandet bakåt mot lastutrymmet?
av fredriknilsson
Det är "spaken" på bilden uppe till höger som ska bakåt. Jag använde en lång mejsel. Den sitter högre upp än man tror. Som du ser är den nästan i höjd med klädseln som viker runt sätet. När du fått loss sätet så sitter plastkåpan med 3 eller 4 torx, jag kommer inte riktigt ihåg. En på ovansidan sätet och några på sidan som du ser när du fäller sätet. Jag borrade ett hål i "spaken" och ett hål i plastbiten som sitter i plastkåpan och drog ett buntband mellan dem så det fungerar. Hur länge denna lösning kommer hålla vet jag inte men i värsta fall åker jag på att köpa ny kåpa vilket jag hade gjort iallafall om jag skulle ha lagat det riktigt. På detta vis syns inget buntband. En annan lösning kan vara som du skriver, att dra ut buntbandet bakåt mot lastutrymmet och på så vis få spaken bakåt vid fällning. Lycka till och hör bara av dig om du vill ha mer vägledning!
av Mikeyman
Ok,tack för infon!
Var det krångligt att byta? Jag har inte lyckats komma hitta den där plastspaken inne i sätet än så jag kan fälla sätet o plocka isär :???:
Användarvisningsbild
av Hasse53
Använd en vanlig stor skruvmejsel och gå in mellan klädsel och kåpa, mitt för underkant låsknapp. Som hjälp hade jag även en ficklampa(LED), så att man ser om man får träff på plastarmen.

Jag hade tur och kunde "träna" på vänster låsknapp som var hel, innan jag tog hand om den trasiga på höger sida.

De nya låsknapparna är förstärkta så förhoppningsvis håller dom bättre.
Bakre hjullager hub 4 håls 1993 855

Hejsan, Mitt bakre högra hjulhubb har bö[…]

Åk till ÅF så ser dom vilken nyc[…]

Byta bärande balk 940

Finns verktyg att hugga loss punktsvetsar med. Jag[…]

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...