Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, var i Tyskland när motorkontrolllampan tändes. Vid en felkodutläsning angavs "Lufteinlasssensor = luftintagssensor". Vad jag genom att googla runt fått fram finns det två st sensorer vad gäller luftintag, en för temperatur och en för tryck/mängd. Eller finns det ytterligare någon sensor som är relaterad till luftintaget??
Om det visar sig vara en av de förnämnda, är det bara att byta eller kan det förekomma andra "reparationsmöjligheter"??
Tacksam för kvalificerat svar.

/Rolf
swedishpaddy skrev:Hej, var i Tyskland när motorkontrolllampan tändes. Vid en felkodutläsning angavs "Lufteinlasssensor = luftintagssensor". Vad jag genom att googla runt fått fram finns det två st sensorer vad gäller luftintag, en för temperatur och en för tryck/mängd. Eller finns det ytterligare någon sensor som är relaterad till luftintaget??
Om det visar sig vara en av de förnämnda, är det bara att byta eller kan det förekomma andra "reparationsmöjligheter"??
Tacksam för kvalificerat svar.

/Rolf

Lite tråkigt att ingen kunde/ville komma med ett tipps.
Vid vidare egen undersökning visar det sig vara så att sensorn går under beteckningen Intake Manifold Air Pressure Sensor och den i sin tur har en integrerad insugslufttemperatursensor. Volvo OEM 8677288, Bosch 0261230090.
En felkodsutläsning gav visserligen uppgift om felfunktion hos just "insugslufttemperatursensorn", grejen är ju bara att det inte är en separat komponent att leta efter.
Detta för om någon "kollega" skulle råka ut för samma lilla problem.

/Rolf
Här är det lite lurigt.

MAP sensorn (Mainfold Absolute Pressure) sitter ovanpå kylaren med en liten vakuumslang till sig.
Mäter bara tryck.
Men det finns en MAP sensor variant som sitter direkt monterad på insugsgrenröret också.
Vilken bil/motor/årsmodell som har vilken MAP-sensor-typ vet jag ej, men finns inte någon tunn vakuumslang till en grej ovanpå kylaren, har man den andra......
Alla mina Volvo's har haft den ovanpå kylaren.

MAF sensorn (Mass Air Flow) sitter på grova insugs-slangen
Mäter luftflöde och temperatur.
(Kanske inte temp om man har andra varianten av MAP.)

Oavsett vilken av de tre sensorerna det handlar om, så har de inga utbytbara delar.
Byts kompletta.
Bakre hjullager hub 4 håls 1993 855

Hejsan, Mitt bakre högra hjulhubb har bö[…]

Åk till ÅF så ser dom vilken nyc[…]

Byta bärande balk 940

Finns verktyg att hugga loss punktsvetsar med. Jag[…]

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...