Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av johnnype
valln skrev:Min bil falsklarmade trots att jag endast låste med nyckeln.
Precis, det är det jag redan förklarat. Batterisyran förstör ledningar och komponenter vilket innebar att vad som helst kan hända i sirenen, den kan larma under färd eller vad nu slumpen önskar. Kanske bara bli tyst och aldrig larma någonsin.
av ThunderAce
Samma problem i min S60, fick tag på en som var 2 år gammal för en 500 lapp annars ligger de på ca 2100:-, bytte och nu är det prima
dock så måste sirenen konfigureras med VIDA efter bytet, vet inte vad det kostar på Volvo verkstad, gjorde det själv hemma, larmar rätt nu
Användarvisningsbild
av wissel
Kolla Volvosidor i UK, där pratar dom om att larma på/av 5 ggr i snabb följd o vips Klart !
av cyberpete
Jag har samma problem att min bil tjuter konstant utan att blinka. Sirenen är väldigt tyst så man knappt hör den så jag misstänker någon tidigare ägare strypt den på något sätt för att få den tyst.

Tror även att detta är orsaken till att min bil har väldigt dåligt batteri då den ligger på i princip dygnet runt :(

Då jag inte har något behov av tjutaren på bilen undrar jag om det finns någon bra beskrivning på hur man klipper kablarna till den ?
Användarvisningsbild
av wissel
cyberpete skrev:Jag har samma problem att min bil tjuter konstant utan att blinka. Sirenen är väldigt tyst så man knappt hör den så jag misstänker någon tidigare ägare strypt den på något sätt för att få den tyst.

Tror även att detta är orsaken till att min bil har väldigt dåligt batteri då den ligger på i princip dygnet runt :(

Då jag inte har något behov av tjutaren på bilen undrar jag om det finns någon bra beskrivning på hur man klipper kablarna till den ?
Du har ju en säkring som du kan ta ur, sitter till vänster i Instrumentbrädan bakom en lucka. Du ser luckan om du öppnar din dörr. Vet inte nr på säkringen då jag inte kan se vilken årsmodell du har, men det står på insidan av luckan, kan vara säkring 38 ? MY 2004 <
Då blir det tyst men bilen kommer att tjata varje gång du startar den "Larmservice erfordras" men det kan säkert du o dina grannar leva med.
Dessutom kan du använda larmet fast det blir bara tyst.....kan det bli bättre ?
av Jonas113
Det kräver en förklaring:
Syrenen till larmet sitter i höger hjulhus. Men det är mera än en syren. Den innehåller mycket elektronik. När de uppladdningsbara batterierna ger upp med tiden reagerar larmet som om någon försöker att sabotera det.
Inneskärmen måste bort, i mitt fall V70-05 var det 8 stk special popnit som fick borras bort. Syrenen sitter med 1 M6 skruv, som tyvärr är en s.k. säkerhetsbult. Med lite tur får man grepp med en bra tång, annars får man fila o jobba för att få tag med något. Titta på youtube så ser du lite tydligare.
Batterierna är svåra att få tag på. Jag har hittat dom på nätet i Polen och England. Det är 3 stk NiMe med bet. N2H 280. som är buntade på varandra, med lödöron. Att öppna syrenen är knepigt. Jag tog bågfilen, det gick riktigt bra. Men jag gav upp och köpte nytt istället. Förmodligen kommer detta med falsklarm, förr eller senare att drabba alla med detta larm.,
Användarvisningsbild
av VaCUm
Farsan råkade ut för problem med sin siren. Han skaffade ny och det första han gjorde var att kapa upp den och ta ur batteriet ur lådan.
Sedan kopplade han in en kabel mellan batterierna och sirenen. Batterierna placerades i en egen tät behållare i motorutrymmet för att förenkla byten i framtiden.
Användarvisningsbild
av Volvoismo
Kudos till farsan :D Fast ingen vill stjäla en Volvo eller hur ?
Bakre hjullager hub 4 håls 1993 855

Hejsan, Mitt bakre högra hjulhubb har bö[…]

Åk till ÅF så ser dom vilken nyc[…]

Byta bärande balk 940

Finns verktyg att hugga loss punktsvetsar med. Jag[…]

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...