Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Breaker
Hej! Ska byta motor i bilen från en b5244t3 till b5244t bilen är en -00 och nya motorn -01. Det ska väll inte vara något problem att göra detta byte?
av andersuw
Dessa motorer har med all säkerhet inte exakt samma motorstyrning. Dessutom har B5244T3 VVT vilket jag tror B5244T saknar. Jag skulle för egen del inte byta till någon annan typ av motor än exakt den du redan har.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Du måste kolla om båda motorerna har (matchande) enkel eller singel vvt. Din har med all sannolikhet enkel vvt, och då ska nya motorn också ha det.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Nyare motorer har ofta dubbel (både insug och avgas)
Om de isf är tillsynes lika så kan man också anta det. Jag hade nog chansat på det. Men det tar jag inte ansvar för på nätet :)
Slagvolymen är densamma, det är enkel vvt, en årsmodell skillnad.
Du kommer förstås få flytta all el inkl givare, aggregat etc men det vet du som sagt redan.
av Breaker
Tack för svar. Jag hittar inget som skiljer dom åt och sökt som en tok på nätet, är ju samma hk, men ska använda allt utanpå från den andra motorn så alla givare och så borde gå att flytta över. Var meningen jag bara skulle ta toppen först men denna motor har gått 10000 mil mindre.
Bakre hjullager hub 4 håls 1993 855

Hejsan, Mitt bakre högra hjulhubb har bö[…]

Åk till ÅF så ser dom vilken nyc[…]

Byta bärande balk 940

Finns verktyg att hugga loss punktsvetsar med. Jag[…]

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...