Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sickan09
Hej!
Ny på forumet med en Volvo v70-02 144 hästars motor. Idag när jag besiktigade bilen fick jag en 2:a på att rattlåset var ur funktion. Det klickar inte till när man tar ur nyckeln så att låset går i. Var förbi Bilia och pratade med mekanikern och han visade ett lås med klacken som ska låsa ratten. Det är tydligen så att min "klack" har fastnat och inte ploppar ut. Frågade pris och det skulle kosta ca 6000:-. Nu är ju inte bilen purung så vad finns det för alternativ, går det att köpa på skroten och programmera nycklarna på Bilia eller är det bara att bita i suräpplet och lämna in? Håller på och smörjer låset och ska försöka ta en hammare och knacka lite försiktigt på låset och se om den kan ploppa ut. Förslag om ev åtgärder mottages med tacksamhet.

Vh
Joakim
av Schmoyoho
SBergdahl skrev:Har rattlåset alltså betydelse för framförandet av fordonet? Det är väl mest en eventuell försäkringsfråga om det är för lätt att sno, eller det trodde jag iaf..
Jag fick nedslag på rattlåset i min 360 för något år sedan, man menade att risken var att om det inte fungerande så kunde det kanske gå in vid körning och låsa styrningen. Känns ganska långsökt tycker jag men regeln är inte mer än några år gammal och sände nästan bilen till skroten för att det var svårt att få tag på ett fungerande rattlås.
av LaRy
Jag bytte mitt rattlås på en auktoriserad Volvoverkstad i Skåne för knappt 3 månader sedan, pris 3535 kronor. Det var samma grejer, en S80 från 2005 där rattlåsmekaniken spökade. Vad det gäller elektroniken sitter den som en ring kring mekaniken och kan enkelt flyttas över. De beställer ett nytt lås för samma nyckel. De kan sitt jobb, arbetskostnad under 600 kronor, så de vet hur brytbultar m.m. skall lossas. Det finns en video hur du eventuellt kan göra själv :
. Där får du även en bra bild på hur grejerna ser ut. Med tanke på att proffsen kan byta så kvickt, undrar jag om det är lönt för dig att fixa en annan lösning. Ditt begagnade lås är inte gratis, förmodligen får du ge ca 1500 kronor och då står du med dubbla nycklar.
Om du inte gör vid det kan följande hända, vilket är ganska vanligt. Helt plötsligt kan du inte komma vidare så att du kan starta bilen, nyckeln nekar att passera läge 1.
av Sickan09
Jag har faktiskt tänkt i dom banorna. Byter man på Volvo verkstad så blir ju delarna helt nya och man slipper hamna i ett läge där bilen inte går att starta. Nu frågade jag inte om priset utan uppskattningsvis var det jag själv som gjorde ett överslag och mekanikern sa inte emot, så 3500 ca lät betydligt mindre än 6000-:Får åka till Bilia på Måndag och beställa jobbet hoppas att det landar på 3500 ca. Tack alla som engagerade sig i min fråga.
/J
av LaRy
Vänta inte för länge innan du byter lås. Du har klara indikationer på problem. I mitt fall, helt utan förvarning, kunde jag inte passera tändningsläge 1. Bilen stod där den stod. Tilläggskostnad, bärgning till verkstad, pris 1500 kronor.
Byta bärande balk 940

Finns verktyg att hugga loss punktsvetsar med. Jag[…]

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...

Aj :-o låter inte rimligt att du ska st&a[…]

Vadf din volvoverkstad än säger så[…]