Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Jag planerar att köpa en Volvo V70N och var och provkörde en av årsmodell 2001 med 170 hk i dag. Det var några saker som inte kändes hel ok så jag tänkte höra om någon här har idéer på vad det kan vara och om dessa saker är dyra/svåra att fixa:
* Jag kände mindre vibrationer i ratten hela tiden. De kändes ungefär lika oberoende av hastighet, ev blev de lite mindre när jag körde fortare.
* Vibrationer från ratt och framvagn när jag bromsade. De var inte jättestora men de kändes tydligt.
* Efter provkörningen fick bilen stå på tomgång i några minuter och då märkte jag att tomgångsvarvtalet pendlade mellan ca 700-1000. Bortsett från detta gick motorn utmärkt under provkörningen.

Jag ska titta på bilen igen i morgon så gärna tips på ev. enkla undersökningar jag kan göra själv för att avgöra vad dessa fel kan vara.
Vibrationerna kan vara allt möjligt. Slitna framvagnsdelar är inte ovanligt. Obalans i något hjul borde vara mer hastighetsberoende. Var det någon skillnad beroende på gaspådrag, svängar mm?

Vibrationer vid inbromsning kan vara slitna/ojämna bromsskivor, eventuellt i kombination med slitna framvagnsdelar som gör att det känns extra mycket. Att titta och känna på skivorna kan vara en bra början, har du "tur" ser skivorna fula och gropiga ut och då har du sannolikt ursaken där.

Tomgången kan vara allt möjligt utan felkoder men spjället är en sak att kolla oavsett på den årsmodellen, det bör vara utbytt till den förbättrade sorten. Googlar du finns lite info om vad du ska titta efter om säljaren saknar dokumentation för det.

Annars tänker jag spontant att jag hade letat efter en annan bil om den inte i övrigt är extremt fin eller du får den till ett väldigt förmånligt pris. Jag ratade en 2.4T som kändes mjuk och svajig på vägen utan vidare undersökning helt enkelt för att det finns så många fler att titta på.
Jag märkte ingen skillnad på vibrationerna vid gaspådrag eller svängar. Kan man säga något om orsaken om det blir mer vibrationer vid gaspådrag eller sväng? (jag vet att dåligt hjullager ger missljud vid sväng)

Jag ska titta på bromsskivorna i morgon.

Jag läste att spjället är ett vanligt fel på den här årsmodellen men säljaren hade ingen dokumentation om det är bytt eller inte. Bilen har gått ca 25.000 mil. Kan man se om spjället är utbytt utan att skruva bort något på bilen?

Mjuk och svajig kändes bilen, men det känns de flesta bilar som jag provkört eftersom jag just nu kör en sänkt Mondeo med alldeles för hårda fjädrar och dämpare :)
Vad skulle du rekommendera för kombi istället? Krav är att den har minst lika stort kombi utrymme, helst så "rakt" som möjligt.
Jag menade ett annat exemplar. :wink:

Mjuk och svajig är relativt. Någon sportbil blir det aldrig men den ska vara spårsäker och inte behöva passas när du kör. Stabil men på ett mjukt sätt tycker jag nog är en rätt bra beskrivning av hur den ska kännas. Jag har inga konkreta förslag, de enda gånger jag haft problem med just vibrationer har det varit obalans i hjulen och starkt hastighetsberoende.

Spjället har olika färg på klisterlappen, det går att se med en spegel eller genom att fota med mobilen eller nåt. Den sitter på undersidan men är lätt att nå på sugmotorn. Jag tror det uppdaterade ska ha en gul klisterlapp istället för den ursprungliga vita men vågar inte svära på det.
Byta bärande balk 940

Finns verktyg att hugga loss punktsvetsar med. Jag[…]

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...

Aj :-o låter inte rimligt att du ska st&a[…]

Vadf din volvoverkstad än säger så[…]