Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej allihopa!

Hoppas på lite tips!

Min gamle Volvo har på sista tiden börjat gå dåligt och visat upp varningsmeddelanden.

Den går bara dåligt när man trampar gasen i botten. Kan liknas vid när man kör för sakta på för hög växel, fast den slutar inte gå dåligt med en gång när man frikopplar.

Lämnade in bilen på en märkesoberoende verkstad och de sa att det är stiften, vilka byttes. Hämtade bilen och den gick klockrent......en dag sen var problemen tillbaka. Dock inte lika frekvent.

Om jag provocerar bilen så får jag upp varningstexten: kör sakta service omgående. Det var lättare att provocdera fram felkoden innan stiftbytet.
Har läst felkod (ingen volvospecifik) och får fram p0300 random/multiple cylinder misfire detected. Har även fel på främre lambdasonden. Har haft det ett tag.

Bilen går bra på tomgång. Varvar duktig om man inte trampar plattan i mattan utan smyger upp varven.

Tacksam för idéer!
Med den felkoden bör det inte vara tändspolarna. De har egna felkoder. Se istället här:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 4#p1125506

Jag skulle också kika på möjligheten av luftläckage, särskild vid insuget och vid sensorer som har att göra med mätningar av insuget.
LumberJack skrev:Hur är det med tändspolarna?
Känner igen symptomen.
Fick byta 2st under de 7år jag hade min V70 -01 170hk, dock en med automatlåda.

Min gick iofs dåligt på tomgång med.
Samma här. Fick upp att det var tändningsfel på en specifik cylinder. I Motorelfs fall är det cylinder 3 om jag tolkat det rätt. Det jag gjorde vara att flytta om tändspolarna för att se om jag fick flekod på en ny cylinder. Det fick jag o problemlösningen var glasklar.
Men till skillnad mot dig så gick min bra på tomgång, precis som i Motorelfs fall.
Det är som sagt olika felkoder för misständning beroende på om datasystemet känner att det är en tändspole som trilskas eller inte. Den felkod TS har tyder inte på att det är fel på någon tändspole. Men om man vill kan man förstås testa det ändå för säkerhets skull.
Byta bärande balk 940

Finns verktyg att hugga loss punktsvetsar med. Jag[…]

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...

Aj :-o låter inte rimligt att du ska st&a[…]

Vadf din volvoverkstad än säger så[…]