Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej?
Tänkte kolla lite med er här inne innan jag slänger ut en massa pengar (i onödan)

Jag bytte tändningslåset till ett bättre begagnat lås med tillhörande nycklar och dosor på min S80 -00 och skulle nu behöva programera om detta så att det funkar med "mitt gamla" system. (hoppas ni förstår vad jag menar)

Har nu varit i kontakt med Rejmes, och de påstår att man inte kan programmera om de nycklarna jag fick med det begagnade låset utan man måste köpa helt nya saker. Främst då låset som i så fall skulle kopplas till de nycklar jag redan hade från början.

Kan detta stämma?
Själv har jag lite svårt att tro på detta då jag även skulle få betala för en mjukvaruprogrammering om jag ville ha nya nycklar och dosor till det nya låset. För om de nu måste programmera de nya sakerna så borde det väl även gå att programmera de gamla? Känns som om de bara vill tjäna pengar på att få sälja nytt!

Så vad säger ni om detta?

Och om det nu skulle gå att göra som jag vill vart ska jag vända mig (bor i Finspång) i så fall?

Tackar på förhand
Är det själva tändlåset som är paj mekaniskt?
Då borde du ju kunna byta tändlåset, behålla gamla antennringen, ta isär nycklarna och flytta endast nya nyckeldelen för nya låset till din gamla fjärrdosa med rätt chip för bilen.
Dvs bara flytta hårdvaran och behålla all elektroniken.

Men då behöver du dörrlåskolven ifrån samma bil som tändlåset också..
Annars kan du inte låsa upp manuellt.
MickeM skrev:Är det själva tändlåset som är paj mekaniskt?
Då borde du ju kunna byta tändlåset, behålla gamla antennringen, ta isär nycklarna och flytta endast nya nyckeldelen för nya låset till din gamla fjärrdosa med rätt chip för bilen.
Dvs bara flytta hårdvaran och behålla all elektroniken.

Men då behöver du dörrlåskolven ifrån samma bil som tändlåset också..
Annars kan du inte låsa upp manuellt.

Detta hade funkat om jag hade haft "stilett"nyckeln. Men nu har jag ju den gamla sorten (vanlig nyckel alltså) där kippet är ingutet.
Lättast är väl att bara köpa nytt tändningslås med den ursprungliga slipningen, ingen programmering behövs då. Gamla nycklar går bara att programmera om man har kvar koden som följer med i förpackningen när man köper ny nyckel??

Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk
Nelsson skrev:Lättast är väl att bara köpa nytt tändningslås med den ursprungliga slipningen, ingen programmering behövs då. Gamla nycklar går bara att programmera om man har kvar koden som följer med i förpackningen när man köper ny nyckel??

Vist är det så

Men det är stor skillnad på att köpa nytt för 3000:- på volvo mot att betala 400:- för ett bättre begagnat på skroten.
cimmen73 skrev:
Nelsson skrev:Lättast är väl att bara köpa nytt tändningslås med den ursprungliga slipningen, ingen programmering behövs då. Gamla nycklar går bara att programmera om man har kvar koden som följer med i förpackningen när man köper ny nyckel??

Vist är det så

Men det är stor skillnad på att köpa nytt för 3000:- på volvo mot att betala 400:- för ett bättre begagnat på skroten.
Det är inget problem för en Volvo ÅF att programmera in en nyckel, ny eller begagnad, som behörig i vilken bil som helst så att bilen går att starta med den nyckeln. Detta gäller oavsett om den är en gammaldags lös nyckel med transpondern ingjuten i gummit eller en KIR med transpondern placerad mellan plastbitarna i KIRens nyckeldel.

Vad en Volvo ÅF däremot inte kan programmera in som behörig utan vidare är en begagnad fjärr. För att göra det krävs att man har PIN-koden till fjärren och den har man vanligen bara om man köper en helt ny. Men du behöver ju inte byta ut dina fjärrar. De har inget med tändningslåset att göra. Bara att i det fallet köra vidare med de gamla fjärrarna.

Vad som också kan gå och möjligen vara ännu enklare/billigare än att programmera in de nycklar som följde med ditt nya tändningslås är att anpassa det "nya" tändningslåset rent mekaniskt/fysiskt så att det passar dina gamla nycklar. Om de låsryttare i ditt gamla tändningslås som gör att låset rent fysiskt passar dina gamla nycklar fortfarande är hela (och jag kan inte se varför de inte skulle vara det) borde man kunna flytta över dem till det "nya" tändningslåset. Jag har inte gjort någon sådan operation på just ett tändningslås men däremot anpassat andra låscylindrar så att de passar befintliga nycklar. Och jag skulle tippa på att samma sak går att göra även på ett tändningslås.
Andersuw skrev att man borde kunna flytta över det mekaniska låset och behålla nyckeln. Jag tycker att denna video kan vara till hjälp och visar hur detta går till.

Videon visar även hur den elektroniska läsaren är lätt demonterbar och överflyttningsbar.

Det gäller ju larmdosan inte själva nyckeln
Byta bärande balk 940

Finns verktyg att hugga loss punktsvetsar med. Jag[…]

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...

Aj :-o låter inte rimligt att du ska st&a[…]

Vadf din volvoverkstad än säger så[…]