Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Daniel23
Har sökt på detta men inte hittat nåt svar (möjligt att jag missat något)

En bekants bil XC70 -05 har trasigt tändningslås och går ej att starta, bilen är en automat och vi skulle vilja lägga i Neutral för att kunna bogsera bilen 1 km till verkstad, men hittar inte spärren för att kunna flytta växleväljaren till N utan att starta bilen. Bilen är nu i läge P.

Tändningslåset går till läge 1 dvs lamor tänder sig och rattlås går ej i.

Tacksam för svar!
av Daniel23
Vi har bänt och letat men hittar inget, på min V70 -14 och på XC60 som i länken är det ju bara lyfta på mattan bakom mittkonsolen så sitter spärren där.
av Daniel23
Ja manualen har jag läst igenom säkert 10 ggr nu,

Jag tycker också det måste finnas ett sätt att lägga ur P utan batteri etc, men det kanske inte finns på V70N ?

På min och andra är det ju klart och tydligt beskrivet i manualen hur man hittar den manuella spärren....
av mbc
Om jag inte minns helt fel nu så finns det ingen "förbikoppling", det är en vajer som drar i spärren när tändningen går i läge 2.
Det man får göra då är att skruva väck kåpan runt rattstången, haka av vajern från t-låset och dra i den då kan man lägga ur p.
När man ändå är där och rotar byter man lätt t-låset, ta en körnare och knacka lite lätt på kanten på skruvarna så att de skruvar upp sig.
Inget svårt alls och vilken hemmapulare som helst byter det enkelt.
Antennring och startkontakt flyttar man över till det nya, ingen mjukvara eller programmering behövs.
Och givetvis har man köpt ett nytt på volvo med rätt kodning så dina gamla nycklar passar.
Glöm inte köpa nya brytskruvar.
Och vill man inte byta det själv så skruvar man väck startkontakten i botten, vrider nyckeln så långt det går och startar bilen med en skruvmejsel genom att vrida startkontakten, enklare än att bogsera.
av Schmoyoho
Finns det ingen sidopanel på mittkonsollen som går att plocka av, på förarsidan? Jag har gjort något liknande på min bil, inte samma generation som er men ändå, och jag tror bestämt att man därifrån borde kunna se spärren därifrån. Som sagt annan generation på bilen och annan växellåda och annat spakställ men det är ju värt ett försök? Vet inte om det går fortare än att plocka kåpan på rattstången som ovanstående skrev.
av Daniel23
Stort Tack till er alla för hjälpen!

Vi kommer ge oss på detta under dagen,

Återigen, Tack!
Byta bärande balk 940

Finns verktyg att hugga loss punktsvetsar med. Jag[…]

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...

Aj :-o låter inte rimligt att du ska st&a[…]

Vadf din volvoverkstad än säger så[…]