Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sm5tgp
Har en V70 -06 som har fått ett bekymmer med värmen! När man startar bilen och börjar åka tar det jättelång tid innan det kommer värme. Motortempen går upp som den ska! Stolsvärmen funkar! Ställer jag luftflödet på utsläpp i mitten då kommer det halvvarmt någon sekund sen kommer det iskallt och växlar så! Det blåser inte hetluft fast man ställer graderna på Max och fläkten går inte upp på full fart som den gjort tidigare! Har även bytt lilla motståndet i klimatpanelen! Vore tacksam för hjälp med tankeverksamheten att få detta att funka!
av MickeM
Låter det från spjällmotorerna om du vrider från max kyla, till max värme?
Du har flera tempsensorer, mm, men en felkodsläsning är det enda vettiga.
Byta prylar på måfå blir bara dyrt.
av sm5tgp
MickeM skrev:Låter det från spjällmotorerna om du vrider från max kyla, till max värme?
Du har flera tempsensorer, mm, men en felkodsläsning är det enda vettiga.
Byta prylar på måfå blir bara dyrt.
Jag har tagit felkoder på anläggningen, inga felkoder finns! Det enda är när man ska kalibrera anläggningen säger den att kalibrering ej lyckats med mekotech-diagnos
av MickeM
Vad lästes felkoder med?

Blir båda slangarna till elementet varma?
Känn i motorrummet.
av sm5tgp
MickeM skrev:Vad lästes felkoder med?

Blir båda slangarna till elementet varma?
Känn i motorrummet.
Båda slangarna är varma! Trodde de kunde vara igensatt element men det verkar inte så!
Koder avlästa med Mekotech-Diagnos från mekonomen vilket är ett Autocom-system Detta visade inga felkoder på klimatanläggningen!
Det enda som kommer fram är när man ska kalibrera spjällen då säger att kalibrering ej kan utföras!
Om jag drar ner under 16grader går fläkten för fullt och blåser väldigt kallt! När jag drar på över 28 gr så går inte fläkten för fullt vilket den gjort förr! ??:-/
av andersuw
Har du läst ut värdet på innertemperaturen? Stämmer det värdet med faktisk kupétemperatur?
av sm5tgp
andersuw skrev:Har du läst ut värdet på innertemperaturen? Stämmer det värdet med faktisk kupétemperatur?
Jag har inte mätt ännu! Ska göra kolla! Återkommer om resultat !
av sm5tgp
sm5tgp skrev:
andersuw skrev:Har du läst ut värdet på innertemperaturen? Stämmer det värdet med faktisk kupétemperatur?

Innertemperatur visar ungefär samma temperatur som inställda värden!
Temperatur ut ur mittre utblåsen är vid låg fläkthastighet 55 gr hög fläkt ca 45 gr Full motortemperatur och full temp på reglagen min temp på reglagen gav ca 8 gr då gav jag mig
av andersuw
Du säger att bilens mätning av innertemperaturen ger ungefär samma värde som du ställt klimatpanelen på. Men hur förhåller sig bilens mätning till den faktiska temperaturen i kupén. Det man kan misstänka med dina symptom är förstås att det är något fel på mätningen så att bilen tror att det är varmare i kupén än det faktiskt är.

Vilken temperatur man kan förvänta sig på luften ur munstyckena om allt är som det skall vet jag inte. Men spontant tycker jag 55 grader låter som relativt OK.
av sm5tgp
andersuw skrev:Du säger att bilens mätning av innertemperaturen ger ungefär samma värde som du ställt klimatpanelen på. Men hur förhåller sig bilens mätning till den faktiska temperaturen i kupén. Det man kan misstänka med dina symptom är förstås att det är något fel på mätningen så att bilen tror att det är varmare i kupén än det faktiskt är.

Vilken temperatur man kan förvänta sig på luften ur munstyckena om allt är som det skall vet jag inte. Men spontant tycker jag 55 grader låter som relativt OK.
Jag har inga teorier kvar! Köpte en beg panel från en 08 diesel, och naturligtvis passade inte panelen då jag lät mina gamla arbetskamrater på skolan byta den! Funderar på att testa och koppla in den panelen utan att den passar fysiskt
Byta bärande balk 940

Finns verktyg att hugga loss punktsvetsar med. Jag[…]

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...

Aj :-o låter inte rimligt att du ska st&a[…]

Vadf din volvoverkstad än säger så[…]