Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

P0573 är felkoden utläst med en generisk felkodsläsare, inte en Volvospecifik sådan, t.ex. VIDA/DiCE (som är vad de auktoriserade Volvoverkstäderna använder). Det finns ibland möjlighet att översätta de koder man får ut med en generisk läsare till de egentliga felkoderna i Volvos system. Men det fungerar inget vidare i just det här fallet. Enligt Volvos översättningstabell skall P0573 motsvara ECM-900C. Men ECM-900C finns inte bland de felkoder som din bil kan ha. I Volvos översättningstabell sägs P0573 peka på "brake pedal sensor" men vad den beteckningen närmare bestämt innebär kan man inte säkert veta.

Som jag sa i tidigare inlägg bör du åka till en auktoriserad Volvoverkstad och få koderna utlästa. Då kan du också vara säker på att få med samtliga koder, inte bara en del, såsom blir fallet när man använder en generisk läsare.
Upptäckte i Vida en felkod ECM-953F som heter "Bromsljuskontakt/pedallägesgivare".
Orsaken till den här koden kan vara felaktigt gaspedallägesgivare som i sin tur lägger egen felkod tex. ECM 9520 och
tom.en meddelande i textdisplay.
Så att vad är vad är bara vilda gissningar utan en riktigt felkodsläsning.
ECM-953F är dock inte en felkod som finns för just den bil som här är aktuell (S60 T5 -02). Hur som helst är vi överens om behovet av att läsa felkoder med en Volvospecifik läsare som klarar alla koder och levererar dem i Volvos eget format.
självklart kan man åka till märkesverkstaden å säg fixa å betala å vara glad för det men då fallerar ju lite meningen med ett forum... jag går på det enda tipset som bl.a. vojje sagt.. kommer att plocka isär givaren på bromsservon å se om den är hel.. när tid finnes :roll:
Att åka till en Volvo ÅF enbart för att få felkoderna utlästa kostar ju knappast skjortan. :roll: Och om du hade haft lite annan attityd och berättat var du befinner dig kanske du kunnat få hjälp av någon annan här forumet att läsa också. En hel del av oss har den läsutrustning som behövs. Bra diagnosinstrument är ju A och O vid snart sagt allt reparationsarbete på en någotsånär modern bil. Annars famlar man ju bara i blindo.

Men du gör förstås precis som du vill. Lycka till med isärplockandet av givaren på servon. Själv skulle jag förstås aldrig inbilla mig att man på det sättet kan avgöra om det är fel på den. :roll:
Byta bärande balk 940

Finns verktyg att hugga loss punktsvetsar med. Jag[…]

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...

Aj :-o låter inte rimligt att du ska st&a[…]

Vadf din volvoverkstad än säger så[…]