Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lapaol
AC'n på min V70 D5 -02 blåser kallt de första fem minuterna för att sedan lägga av tvärt. Slår man då av AC'n och sätter på den igen efter några minuter blåser den kallt ytterligare några minuter för att sedan lägga av och så håller det på. Någon som har haft samma problem eller någon som känner igen problemet?
av johanssonhenrik
Sitter en givare i mittkonsolen till AC-systemet. Ta fram dammsugaren och sätt munstycket över givaren så att dammet försvinner. Detta är ett vanligt fel!
Användarvisningsbild
av bduren
Hej
Jag hade ett liknade fel på en bil av ett annat svenskt märke. Informationen jag fick då var att det fanns något för lite köldmedia. När AC:n jobbar krymper mediat lite och AC:n stänger då automatiskt för att inte skada systemet.

Helt riktig funktion alltså.

Hör du om det "klickar" ? Dvs hörs det som magneten vill dra ?

Om det gör det och bilen har gått mycket (läs, AC:n har gått mycket) kan men eventuellt ta bort en "chims" så att medbringaren kommer närmare magneten.

Tror jag alltså.....

Björn
av Lapaol
Tack för tipsen.

Hittar dock ingenstans att dammsuga, sitter den vid stereon eller menar du vid larmlampan? Hörde via telefon med AC-verkstad att det kan vara en kontakt som pga miltalen, 35.000 mil, behöver bytas för "behöver inte bli så dyrt, bara 4-5.000 kronor". Någon som har hört talas om den här kontakten. Tydligen har det varit ett vanligt fel på 850 och V70 ->01 men han kände inte till det på V70 02->.

Han trodde inte att det var köldmediat då jag får såpass bra kyla i början men jag utesluter ingenting.
av Teemu
gallret till tempgivaren hittar du i mittkonsolen... är väl 3 eller 4 avlånga hål i det. Sitter nedanför stereon om jag inte minns fel. (För slö för att gå ut och titta nu...)
Brandsläckare i V90?

Vill minnas att Volvo har erbjudit sådan eft[…]

Jo, 18” har ET 55. Det har även 19&rdqu[…]

Motorvärmare 850

Beställde nyss slangvärmaren RE480 och m[…]

Prestige Performance

Samma "kines grejer" alla andra krä[…]