Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Provocative77
Här mina vänner ska ni få något att bita i. Egentligen kan jag kolla detta själv men har inte tillgång eller vilja att lyfta just nu.

För ett par veckor sedan brast något i bilen. Det lät som om en trycksatt behållare exploderade o sedan kom en frän doft i bilen.
Tog lite över en vecka innan jag hittade felet av en slump. Det var en armerad gummislang som brustit och som nu hängde ner under bilen. Då visste jag inte vad som var fel utan lät en mekaniker på Volvo titta på det bara för att få en garanti att inget tog skada om jag körde med det.
Det visade sig att det var en slang till ACn.
Denna slang löper från fronten på vänster sida, utmed hela fronten till höger, under kylarfläkten.

Då jag inte kan ACns delar så går den från det jag kallar kylare till själva ACns mekaniska delar.
Det jag funderar på är hur slangen är konstruerad och det jag är rädd för ar att den ska vara som en bromsslang som inte jag fixar att montera utan att ta ned bromsoket för att skruva fast det på slangen.
Med andra ord är min direkta fråga om det är som på många hydraulslangar som har en lös mutter på anslutningarna likt en svirvel för att förhindra att slangen snurrar sig självt när man skruvar.

Min andra fråga om det stöter på problem redan här är hur man byter den?
För är det bara en slang o ny gas som behövs är det värt att fixa till sommaren.
av Gelis
Det är normalt svirvelmuttrar på slangarna till AC:n. Det stora problemet är att få loss på dessa utan att sabba motparten. Det brukar sitta satan på kondensorn, det som du kallar kylaren. Vilket kan resultera i att kondensorn tackar för kaffet vid anslutningen.
Sedan är det inte bara att byta slangen och fylla gas (om du nu tänker fulfylla efter slangbyte), vid slangbrott så försvann säkert det mesta av kompressoroljan också. Även torrfiltret behöver bytas då systemet har varit öppet en längre tid.
av lennart lundberg
Hej!

Visst kan du byta denna slang själv, MEN.
Du skriver inte i detta fall årsmodellen på bilen, är det värt denna kostnad som i regel kostar en bra slant att åtgärda.
Det är som ovan insändare skriver att eventuell olja behövs återfyllas och inte endast det.
Är bilen ca 10 år eller äldre så räkna med ny kondensor eller när som helst. Vakuumsugning innan fyllning är i regel ett krav, även vid fulfyllning som även ska vara en viss mängd köldmedium för att kyla maximalt.
Visst, du kan fylla systemet själv och hoppas på att det fungerar efter slangbytet.

Lennart
av Provocative77
Gelis skrev:Det är normalt svirvelmuttrar på slangarna till AC:n. Det stora problemet är att få loss på dessa utan att sabba motparten. Det brukar sitta satan på kondensorn, det som du kallar kylaren. Vilket kan resultera i att kondensorn tackar för kaffet vid anslutningen.
Sedan är det inte bara att byta slangen och fylla gas (om du nu tänker fulfylla efter slangbyte), vid slangbrott så försvann säkert det mesta av kompressoroljan också. Även torrfiltret behöver bytas då systemet har varit öppet en längre tid.
Ok. Att byta slang o fylla gas var överkomligt. Hade inte tänkt pilla med gasen själv utan den biten tänkte jag lämna bort.
Bilen har "bara" gått 20 000 o är årsmodell -02, så fick jag in detta som svar till er båda.
Bortser man till att förre ägaren använde bilen för prickskytte av div saker så är den i mekaniskt toppskick. Bla är bromsarna nyrenoverade på Volvoverkstad, dagarna innan jag köpte den. Även kamremmen byttes förra året.
Finns bara två fel på den, slangen samt att något lossnat i sätet. Ska fixa sätet när värmen är tillbaka.
Därför vill jag hålla liv i den.
Frågan är bara vad oljan o filtret kan gå på. Drar det iväg så funkar elhissarna o vi har en bil till.
Byta bärande balk 940

Finns verktyg att hugga loss punktsvetsar med. Jag[…]

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...

Aj :-o låter inte rimligt att du ska st&a[…]

Vadf din volvoverkstad än säger så[…]