Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjena!

Jag har en volvo S60+R årsmodell 01 som det är lite problem med.
Innan jag går in på problematiken så kan jag berätta att jag har fått den felsökt med volvos programvara men att felet inte kunnat identifierats och jag har även ryckt dän varenda säkring och mätt med multimeter och kommit fram till att det är centrala elekronik modulen som drar tjuvström. Dock vet jag inte vad eftersom verkstan sa en sak och min egen "kunskap" (dvs nästan noll) säger en annan. Jag har också fått höra att det är låsmekanismen i höger framdörr som är sönder.

Här följer iaf en beskrivning av felet:
När bilen är avstängd hörs ett dovt ljud som jag tror kommer ifrån fläkten, sen efter ungefär 1-2 min så stängs fläkten av och jag hör ett klickande ljud i kupén. Detta klickljud slutar inte utan fortsätter tills det att batteriet är slut och batteriet som är nästan nytt tar slut på något dygn. Det enda sättet att få tyst på det eviga klickandet är att antingen öppna någon av dörrarna eller vrida om nyckeln. Kan också tillägga att om bilen stått över 2h så måste man använda startkablar för annars händer inget när man vrider om nyckeln förutom att jag hör ett annat klickljud men då från motorrummet.

Detta löstes temporärt med att sätta en brytare på batteriet (jag vet, inte smart) och då när jag bryter all ström i bilen så går den ju att starta igen när strömmen kopplas på men det har ju också lett till att centrallåset lever ett eget liv, larmet lever ett eget liv och nu gnäller även datorn om att det är fel på halvljuset... Så detta fel vill jag ju åtgärda.

Så min fråga är: Är det någon här som varit med om något liknande? Och finns det något en icke bilkunnig man kan göra själv? Är också tacksam för eventuell information och tips som jag kan ta med när jag kastar in handduken och lämnar in bilen på verkstad igen... Det är ju trots allt en trevlig kärra förutom det här elfelet...

Mvh Pelleborren
Det surrande lite dova ljudet du hör först, är aspireringsfläkten till kupetemperator sensorn.
Sitter innanför "gallret" på climatronicpanelen. Helt normalt.
Slutar om du låser.

Klickandet är inte normalt. (Jo, ETT klick från alla dörrar efter ca 1min efter att dörrarna låsts.)
Vart kommer det ifrån? Instrumentbrädan, en dörr, vänster, höger, bakifrån, osv....?

Om det drar ur ett hyffsat batteri på 2 timmar, så drar det ordentligt med ström.
Något borde bli varmt faktiskt.

Har du mätt batterispännigen direkt efter körning?
Kollat alla större elanslutningar?

Någon ej orginal extrautrustning? Tex stereo, slutsteg, LED ljus i nått, osv.....
jag har ju kollat alla säkringar var strömmen drar ifrån men inte mätt batterispänningen direkt efter körning. har ingen extrautrustning nu men hade slutsteg förut men det är urkopplat. iofs är ju stereon utbytt till en pioneer men det borde väl inte göra någon skillnad?

har svårt att höra exakt varifrån klickljudet kommer men det verkar komma ifrån höger dörr, gissar på att det dova ljudet kommer från aspireringsfläkten... hade den inne på felsökning hos en kollega som jobbar på fordonsprogrammet och har mycket erfarenhet av bilar men dom kunde inte hitta felet... dom kollade alla anslutningar och felsökte men de kom inte fram till vad det var med deras utrustning. nästa steg är väl bilelektrikern antar jag.

Startmotorn hade jag inte ens tänkt på att felsöka, är det något man kan göra själv eller är det verkstad som gäller?

Tackar ödmjukast för tipsen!
En dålig startmotor kan ge symptom av dåligt batteri.
Men inte klickande inne i kupen.

Orginalstereon ingår i Can-bus systemet. Därför kan en felaktigt installerad ge en can-bus störning, och då kan allt möjligt hända.
Lite som ditt problem.

Även sämre varianter av extrautrustning, tex led-lampor på "fel ställe" kan ge störningar.

En dålig komponent i systemet också givetvis, tex CEM.
Tror det handlar om minst 2 fel, kanske startmotorn samt höger låskista fram som inte fattar att dörren är stängd,
då försöker CEM låsa via BLL. men en låskista drar inte speciellt mycket, för att tömma bilbatteriet behöver den nog ca 5 dagar.
Så kanske slå av MMS vis låsning för att hindra BLL att klicka in?? bara gissningar förstås. Låskistan skall ge felkod i VIDA.

Någon som hittat ett sätt att stäl[…]

Betalade 3500 för det inkl. tryckrulle p&arin[…]

Trådskaparen hade en S9 med kabel. Jag utg&[…]

Aj :-o låter inte rimligt att du ska st&ari[…]