Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Brainy
Skönt att det löste sig så enkelt!

Tack för beskrivningen, skulle problem uppstå så vet jag vart den finns. Forumets + och - du vet :wink:

/Anders

Edit: Har ju f.ö. problem med stolsvärmen på Saaben, har bara inte orkat mäta upp den ännu.
Hej,

Fråga angående stolsvärme.

Min motorlampa började lysa, köpte en bsr läsare och fick felkoderna:

cem 6a01

Dörr olåst, vänster bak (Ja den krånglar till och från)

cem 5b01

LH heating element
Vänster värmeelement (värmen i stolen fungerar..)

För det första tycker jag det är konstigt att motorlampan lyser pga dessa felkoder...?

För det andra tycker jag det är konstigt med felkod på värmesitsen när den fungerar...?

Någon som kan kommentera detta?
Användarvisningsbild
av Funk
Det kan vara så att termostaten börjar ge något felaktiga värden. Mjukvaran styr hur varm stolen skall bli, och den kanske avviker en aning...

/Thomas
Ok

det kan ju förklara varför jag får felkoden även fast stolsvärmen funkar..

Men åter till fösta frågetecknet, ger motorlampan utslag för sådant som en felande stolsvärme, trodde att motorlampan stod för något med avgasreningen och därmed endast motorrelaterade felkoder..?

Fick även tanken att den kanske missar felkoder som har med motorn att göra och därför lyser motorlampan, men antar att jag får ut allt med läsaren (http://www.ppc-diagnostic.com/)..
Användarvisningsbild
av Funk
Men åter till fösta frågetecknet, ger motorlampan utslag för sådant som en felande stolsvärme, trodde att motorlampan stod för något med avgasreningen och därmed endast motorrelaterade felkoder..?
Triangeln varnar för säkerhetsrelaterade fel och nivåer, motorlampan bara för funktionsfel i just motorn.
Fick även tanken att den kanske missar felkoder som har med motorn att göra och därför lyser motorlampan, men antar att jag får ut allt med läsaren (http://www.ppc-diagnostic.com/)..
Jag har aldrig varit med om det... men radera samtliga felkoder och se vad som återkommer efter någon dag.

/Thomas
Tjena,

raderade alla koder, körde en sväng, läste av, och denna gången fick jag endast en kod:

ecm 2110 - verkar vara lambda

kan eventuellt förstå varför motorlampan lyser om det är lambda.. Men den gav minsann inte den felkoden vid första avläsningen.

Ska läsa av/radera koder kontinueligt så får man en bättre uppfattning tror jag.

Men elsätet är nog inga störra prob med.

=)
av RonnyHemlin
Loner skrev:Lite förvirrad, menar du en MY02 eller en MY03?

MY02 US-version
Bild

MY03 US-version
Bild

/L

Vart är bilderna & ritningen ... jag har också en icke fungerande ass heater på min förarstol (skinn) :evil:

please ... jag behöver akut hjälp ... vinter vilken dag som helst nu :D

MVH /Ronny (V70n MY02 170HK)
av Fred
turbomart skrev:Hittade mycket intessant faktiskt. Det viktigaste: tydlig varmgång i mellan kabelsko och stift C2 (se ritning. sladd till värmeslingan i dynan). Smält plast. Stiftet är en smula vridet.
Rejält trådlyft, men jag ville tacka turbosmart för detta.

Min stolsvärme slutade fungera för några veckor sedan och efter att jag läst på om detta befarade jag det värsta. Såg framför mig att behöva ta bort klädseln, värma bort värmeelementet och en massa jobb. Jag började dock med att mäta upp resistansen i både elementkretsarna och fick godkända värden. Jag kikade då lite närmare på kontaktstyckena, och tyckte mig se att en av hylsorna i den till ryggstödet (gråa 2-poliga) såg lite mörk och deformerad ut. Efter lite pillande fick jag ut hylsorna och då var det tydligt att en av dem hade gått varm, den var också mycket svårare att få ur kontaktstycket eftersom plasten smält lite. Jag skrapade ordentligt inne i hylsan och klämde försiktigt ihop den lite, satte ihop allting igen och monterade stolen. Nu funkar värmen igen! :D Detta känns dock som en temporär fix så jag ska skaffa nya hylsor och kontaktstycke (art. nr. 30656654 resp. 30765284) och byta ut allt.

Ett tips är att lossa stolen när denna felsökning görs. Det är fyra skruvar ned i golvet och sedan viker man stolen så underredet vetter mot passagerarstolen, ha vänster bakdörr öppen så ryggstödet kan sticka ut där. Man kan då sitta i passagerarstolen och göra mätningarna/arbetet utan att behöva ligga på golvet och sträcka muskler man aldrig använder. Se upp för kabelstammen som kommer upp ur golvet bara, den fastnar lätt i vänstra skenan till stolens underrede.

Mvh
Fred

Vadf din volvoverkstad än säger så[…]

Har provat det, men det fungerar inte.

Har du haft samma jacka/byxor på dig nä[…]

snö

@lennarte , Snart kommer ogräset då? :[…]