Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Amas
Hej! Jag har en S60 -01 2,4t automat med bla tomgångproblem. Den pendlar mellan 600 och ca 1500 varv men ibland ligger den stabilt på ca 900. Är lite trögstartat om bilen har stått en stund. Tar ca 3-4 sekunder innan den startar. Om bilen står på tomgången och man trycker väldigt försiktigt på gasen så dör bilen. Trycker man till lite snabbare så varvar den upp och motorn går fint. Har inga felkoder. Har haft ner gasspjället och gjort rent, vilket inte hjälpte
Någon som har tips?

Mvh Tobbe
av andersuw
Har bilen det ursprungliga gasspjället (vit etikett) eller är det utbytt (gul etikett)? Rengöring hjälper inte mot den förslitningsskada som de tidiga spjällen tenderar att ådra sig.
av Amas
andersuw skrev:Har bilen det ursprungliga gasspjället (vit etikett) eller är det utbytt (gul etikett)? Rengöring hjälper inte mot den förslitningsskada som de tidiga spjällen tenderar att ådra sig.
Det är det ursprungliga spjället. Nej men om spjället är igen geggat kan det hjälpa
av andersuw
Jag kan bara gissa men en hel del tycker jag talar för spjällfel, exempelvis det du säger om hur bilen reagerar på försiktigt kontra kraftigare gaspådrag. Det som går sönder på spjällen med vit etikett är just spjällägesgivarna (de givare i ETM som berättar för styrenheten hur spjället står). Se här, s. 4 och 5:

http://www.ip-wizards.ch/volvo/VEXED_Co ... li-ETM.pdf

Du borde också ha lägre tomgångsvarv än det stabila läge du nu ibland har. Skall ligga på drygt 600 rpm.

Åk till ÅF så ser dom vilken nyc[…]

Byta bärande balk 940

Finns verktyg att hugga loss punktsvetsar med. Jag[…]

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...

Aj :-o låter inte rimligt att du ska st&a[…]