Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Finns ju både bra och dålig bilservice beroende på vad som görs och eventuellt byts så frågan om service på en -01 på verkstad eller hemma i garaget beror ju i det senare fallet både på kunskap, verktyg samt intresse.Däremot har jag aldrig varit någon större intressant på bilverkstädernas lockerbjudanden om t ex kontroll av 20 servicepunkter under huven för 1000:- som ibland sker genom att öppna och sedan stänga denna huv igen.Men som sagt var, vi är alla olika och beslutet ligger ju på din egen kompetens i att skruva eller behovet av att lämna bort bilen.
Jag har också en v70 -01 turbo som gått 13k mil som jag ägt i snart 2 år. Jag valde att serva bilen själv istället för att lämna in den dels för att det är roligt och man lär sig mycket nytt + att man sparar en slant. Ett tips är att när du ska byta tändstiften (6k mil) kolla ebay. Halva priset. Fick det tipset av en bilmeck. Kamremmen lämnade jag dock in på auktoriserad verkstad, det var inget jag ville ge mig in på. :)
Jag lyfter den gamla tråden med en följdfråga. Jag har fått ett förslag på service baserat på det som fanns sparat om bilen hos Volvo och fick ett ganska hyfsat erbjudande. Jag trodde nog att det skulle vara lite dyrare än 4700 för allt de lade på. Bilen hade missat några punkter genom åren. Det som bedömdes nödvändigt förutom oljebyte och bränslefilter (gör jag själv) så var det vevhusventilation som det är dags för (låter jag Volvo göra) och även service på mjukvara. Vet någon vad nedanstående innebär eller framförallt om det är något man skall se som värdefullt (jag gissar att det är relaterat till mjukvara):

Mjukvara styrenheter nedladdning
Service 2.0 uppgra (VO 8691415)
Kundfolder volvo s (VO 95051992)
Har inte bilen servats på Volvo på många år kan det finns någon fix. Vid nästa service lär det inte finnas något.
Förr servade jag alltid precis innan besiktning. Har haft en anmärkning på 12år och det var USA blinkers som lös.
Service varje år är lika självklart som att gå till tandläkaren mm.
Rengöring av vevhusventilationen skulle även jag lämna bort. När det gäller uppgradering av mjukvara undrar jag om där finns något av egentligt värde som bilen inte redan fått i tidigare skede. Men om det inte kostar mer än ett par hundralappar kan man väl alltid ta det också.

Någon som hittat ett sätt att stäl[…]

Betalade 3500 för det inkl. tryckrulle p&arin[…]

Trådskaparen hade en S9 med kabel. Jag utg&[…]

Aj :-o låter inte rimligt att du ska st&ari[…]