Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

chrisf skrev:En fråga, har inte tittat vad som sitter i.. kanske är ett utbytt batteri eller original - förmodligen inte :P Men, vad ska det vara för storlek på det? Har inte heller hittat något i handboken eller så.. Men när man söker på regnumret hos olika handlare så kommer det fram 70Ah och 74Ah.. inte jättestor skillnad som 60 mot 70.. men ändå.. Sen finns ju AGM på Biltema (som jag hoppas är ok?) i 80Ah and 95Ah också.. köldstartströmmen skiljer ju 90A mellan 70Ah batteriet och 95Ah batteriet.. Hur mycket behövs egentligen, det är ju ingen XC70 med tokmycket utrustning i.. Så borde ju inte behövas något extra stort bara för det..

Men jag vill ju gärna matcha vad som ska vara original åtminstone.. Grundtanken är ju pengarna förstås, det ska vara så bra som möjligt.. men förstås, så billigt som möjligt. Får ju absolut inte bli sämre än original oavsett.

Kör ni på Biltema AGM eller kör ni på Varta AGM eller något annat märke kanske?
Har ett Biltema AGM 95 Ah i min 02:a. Det är prisvärda batterier med oslagbart lång garanti (fyra år). I normalfall räcker det med ca 70 Ah. Men om du vill ha lite marginal för saker som bränslevärmare eller stereolyssnande med avslagen motor är det bäst att, som jag, stoppa i det största som ryms, särskilt om du inte kan eller vill underhållsladda.
Smart tänkt! Det borde gå hem hos tanten också :D :P

Tack för hjälpen!
Gött det! Storleksmässigt är det strax större än Biltemas AGM 95Ah. Men samtidigt 800kr billigare än AGM batteriet :P

Vad är det för garantitid på vanliga bly-syra batterier från Biltema då? Är det också 4 år?

Sparar länken till det batteriet du har SBergdahl och så får vi besluta om det blir ett AGM eller ett vanligt när det ramlar in lite pengar :P

Edit..
Förresten, det vanliga batteriet som du har SBergdahl, är det förseglat helt eller behöver man hålla koll på vätskenivån i den senare? Står ju i dokumentet att det är "Sealed", men samtidigt pratas det längre ner om vattenåtgång (Water consumption).. hmm.. :P
Senast redigerad av 1 chrisf, redigerad totalt 0 gånger.
Har du inte haft en bil mer än 3 år? :o .. hmm, kör du slut på dem i rallyn? :P hehe..

Ja, man vet ju faktiskt inte, bilen kanske inte håller.. eller snarare, man kanske inte har råd att laga det som händer heller.. ungefär som för 850n. Den bytte vi ju delvis in mot denna V70N plus fick lägga lite mynt emellan förstås.. Det hade gått på runt 10k att laga de oljefel som blivit och det kändes lite tungt, även om vi älskade bilen :(

Har inte riktigt fastnat för V70N än, men kärleken växer förstås, det är ju en enormt fin modell från Volvo och som vanligt med Volvo.. väldigt bekväm! Men saknar ändå 850n.. runt en månad sen vi lämnade den.. :cry:

Aj :-o låter inte rimligt att du ska st&ari[…]

Men är det ok att diskutera att det kostar 1[…]

Den andra stora grejen för god bränsleek[…]

Byta drivrem V90 D4 AWD 2017

Här finns en bra video. Ska själv anv&au[…]