Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av otto84
Nu är hösten här igen och dags att börja fundera på att fixa värmaren igen. Har inte gjort något mer sedan mitt senaste inlägg. Det misstänkta läckaget till kylsystemet är minimalt så jag har använt värmaren då och då ändå. Men nu har den börjat krångla lite mer. Den startar och går i ett par minuter och sen stänger den av. Upptäckte att bränslepumpen till värmaren läcker. En ny kostar ca 1800 kr och begagnade verkar det inte finnas så många. Undrar om en sån här skulle kunna fungera http://m.ebay.com/itm/12V-REPLACEMENT-F ... nav=SEARCH
av otto84
Bytte bränslepumpen men det hjälpte ju inte mycket. Flamvakten ger felkod och med realtidsmätning i VIDA är spänningen från den konstant 4,9V både när den brinner och inte. Spänningen ska gå ner under 2,5V när den tänt. Antar att den är trasig. Vore den bara sotig borde väl spänningen ändras lite grann iallafall när den tänder.
Är nog lika bra att byta ut hela värmaren nu. Känns inte som det är värt att köpa en ny flamvakt till denna om den ändå är på sista versen med värmeväxlaren.
Användarvisningsbild
av johnnype
Tjena Torsby :D

Jag satt in en vanlig 5kronors fotoresistor för att snabbt få igång en värmare när flamvakten saknades! Har säkert någon mer liggande i sortimentasken om du behöver.
Användarvisningsbild
av johnnype
Jag förstår nog inte frågan riktigt, lite smältlim och en lödpenna så får du dit den.

Inte mycket annat än originaldelen passar utan "modifikation"
Användarvisningsbild
av johnnype
otto84 skrev:Jag förstår att det måste limmas och lödas :wink:
Tänkte mest på om den passar elektriskt direkt.
Japp, det fungerade direkt rent elektriskt. Det var på en 2001'a bensin v70 men värmarna är i det närmaste identiska skulle jag tro.

Ger 0 Ω vid fullt ljus och ca 15kΩ i mörker.

Så här ser den ut
Bild
av otto84
Idag har jag skruvat. Upptäckte att kablarna till flamvakten hade skavts av så det var säkert inget fel på själva flamvakten. Upptäckte det tyvärr inte förrän jag klippt bort den och lött och limmat dit fotoresistorn. Klippte dessutom så nära att det blir svårt att sätta dit den tillbaka. Så jag skarvade ihop kablarna där de gått av och chansade på att det skulle funka med fotoresistorn...
Det funkade inte...
Så nu är jag tillbaka på ruta ett. Synd att den ska sitta så dumt till...
av otto84
Fotoresistorn lyckades inte riktigt få ner signalen till rätt nivå för att styrenheten skulle bli nöjd. Gränsen går vid 2,5V och den låg och fladdrade mellan ca 2V och 3V så det var precis på gränsen. Idag har jag bytt tillbaka till original-flamvakten (denna gång med nya kablar) och nu fungerar det.

Vadf din volvoverkstad än säger så[…]

Har provat det, men det fungerar inte.

Har du haft samma jacka/byxor på dig nä[…]

snö

@lennarte , Snart kommer ogräset då? :[…]