Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av wissel
jesper77 skrev:
wissel skrev:
jesper77 skrev:Förlåt jag varit otydlig, båda sökningarna förutom den första är gjord på meca verkstäder ocv med deras utrustning.
Som har helt fel utrustning. :-O)
Oki, så bilen måste alltid lämnas in på Bilia med andra ord? Hade ingen aning om att det var nödvändigt med just deras bilverkstäder för att felsöka en Volvo, de andra klarar inte av det alltså? Irriterande att de ens gör det när deras utrustning inte passar min bil :twisted:

Det som är med bilen nu är att den har en mysko motorgång, Känns som den går på för få cylindrar. Det relaterade problemet med att gaspedalen inte tar har inte återkommit alls.
Borde finnas ett gäng med VIDA o DICE i dina omgivningar, som kan hjälpa dig att läsa av din bil till en billigare penning.
Gör en ny tråd med rubriken "Behöver Felkodsavläsning med Vida"
sedan nämner du i tråden att du behöver hjälp av någon som har Vida. Framförallt VAR du bor osv. Bara ett förslag från mig.
Användarvisningsbild
av joel80
Har du alltså betalat dom här felsökningarna och lagningarna med egna pengar!!?? Det låter som solklart fall av ursprungsfel och all kostnad samt ev. extrakostnader för dig ska betalas av bilfirman. Reklamation alltså... Läs på lite om konsumentlagen och dess skydd, garantier med 1 månad finns bara där för att lura köparen att dom inte har något skydd efter den tiden.
De första 6 månaderna är hela bevisbördan på säljaren, efter det har du reklamationsrätt till 3 år efter du köpt bilen (gäller alltså även begagnad så länge man köpt från firma) men den tiden är det svårare då man måste bevisa att bilen hade felen från början.
av MickeM
wissel skrev:
jesper77 skrev:Förlåt jag varit otydlig, båda sökningarna förutom den första är gjord på meca verkstäder ocv med deras utrustning.
Mja, jag vet förvisso inte vad Meca använder, men Autocom, som Mekonomen använder, läser enl samma protokoll som Volvo. Dvs felkoderna blir rätt.
Volvo kommer inte "djupare", men kan naturligtvis diagnostisera på ett annat sätt.

Autocom skall icke jämföras med billiga universal-läsare, som bara nyttjar ISO-9141.=miljörelaterat.
Även Bilprovningen använder ISO, men där filtreras tillverkarspecifika ej miljörelaterade koder bort.
Med endast ISO, så hittas alltså fortfarande alla felkoderna, men dom kan feltolkas, eftersom tillverkarspecifika koder, tolkas mot ISO.
Då kan det bli fel.
Som att ha ett Danskt översättningslexikon, när du pratar med en Norsk...

Dvs alla miljöfelkoder med P0xxxxx skall tas med en liten nypa salt.
Tillverkarspecifika P0xxxxx koder skall tas med mycket salt....
Användarvisningsbild
av wissel
MickeM skrev:
wissel skrev:
Som att ha ett Danskt översättningslexikon, när du pratar med en Norsk...

Dvs alla miljöfelkoder med P0xxxxx skall tas med en liten nypa salt.
Tillverkarspecifika P0xxxxx koder skall tas med mycket salt....
Alternativet är väl att använda den felkodsmjukvara som är gjord av tillverkaren, då är jag övertygad om att det ger
adekvat information till TS. :P
Användarvisningsbild
av snepo
Hej ser attdu bor i E-tuna. Jag hade massa konstiga fel på en T6:a,jag hade. Har du provat Hällberga Bilservice? Jag och flera jag känner lämnar in där. Mycket trevliga hjälpsamma. De har utrustningen som behövs
Användarvisningsbild
av wissel
snepo skrev:Hej ser attdu bor i E-tuna. Jag hade massa konstiga fel på en T6:a,jag hade. Har du provat Hällberga Bilservice? Jag och flera jag känner lämnar in där. Mycket trevliga hjälpsamma. De har utrustningen som behövs
Dom kan säkert vara duktiga, men rätt utrustning = Tror jag inte på ett ögonblick. :???:
av jesper77
Kom på att jag inte skrev hur allt slutade. Efter att bensinpumpen blev bytt visade det sig att mätaren hamnat "ur fas" och behövde ställas om. Att host problemen fortsatte och gav liknande synptom fel berodde på att personen som bytade pumpen aldrig bytade filter så när dessa var bytta återkom aldrig symptomen igen. Det vinande ljudet visade sig vara fel på vänster hjullager bak. Köpte nytt hjullager för 1250 på skruvat och satte mig och kollade lite videos på youtube för hur man bytar samt bestämde mig för att göra det själv. Detta efter att Bilia ville ha närmare 9000sek för del plus byte. 3h tog det och en jävla massa svärande. Lossade på ett stag för att komma åt bättre. Bara det tog 1 1/2h att få tillbaka. Fick hjälp av en kompis med. Vad har jag lärt mig av historien?

1. Var noga med att felsöka. Jag personligen la ut för mycket på detta genom att tro att problemet var mer komplicerat än vad det var. Den första hos meca hade räckt för mig då det inte skilde några felkoder mellan Meca,Privat med program nedladdat från nätet och Bilia. Alla visade exakt samma saker. Meca var de som på telefon rådde mig att byta filter efter att jag fått pumpen bytad. I tråden sägs det att Bilia är bäst, jag uppfattade inte det så men de kan säkert mer än mig så ta Bilia.

2. Prova att se om ni kan byta själva med hjälp av videos från nätet. Vissa fel låter mer komplicerade än va de är. Nu talar jag från en total novis perspektiv. 9000sek för ett hjullager byte och att de har grymt bättre förutsättningar än mig får en att undra vad timpeningen blivit på det arbetet?

3. Glöm inte tacka för hjälpen ni får på forumet.

TACK för hjälpen alla :)

Aj :-o låter inte rimligt att du ska st&ari[…]

Men är det ok att diskutera att det kostar 1[…]

Den andra stora grejen för god bränsleek[…]

Byta drivrem V90 D4 AWD 2017

Här finns en bra video. Ska själv anv&au[…]