Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hei jeg har en volvo S-80, reg nr PP47375. Etter at jeg var i bagasjerommet lyser det gult i dashbordet med beskjed om at bagasjeluke ?pen eller ikke l?st, etter dette virker heller ikke ?pne funksjonen. M? nå åpne med nøkkel, ellers så er det jo elektrisk åpnefunksjon. Har sjekket sikringene i bagasjerommet uten å finne noe feil der. Har dere vært borti noe slikt?

Harald Svartis
Troligen en mikrobrytare i låskistan till bakluckan som givit upp så att bilen inte längre uppfattar att luckan är stängd trots att den faktiskt är det.

Nu vet jag inte hur låskistan där bak ser ut på just S80 -02. Men du kanske kan få en ungefärlig uppfattning genom att kika på hur det ser ut på en V70 av samma årsmodell. Titta på sjätte bilden på den sida jag länkar till där du ser låskistan i demonterat skick. Uppe till vänster på bilden ser du det svarta kontaktstycket till låskistan. Från det löper en blå och en grön kabel till mikrobrytaren som känner av om luckan är öppen eller inte. Mekanismen till mikrobrytaren skymtar i underkant av låskistan, strax ovanför låsmotorn i bildens nedre vänstra hörn.

http://www.svxc.se/phpBB2/viewtopic.php ... 6&start=20

Om mikrobrytaren och dess mekanism visar sig vara hel bör man misstänka kabelfel. På V70 blir kablarna ofta avskavda vid gångjärnet men jag vet inte hur vanligt sådant är på sedanerna.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
andersuw skrev:Troligen en mikrobrytare i låskistan till bakluckan som givit upp så att bilen inte längre uppfattar att luckan är stängd trots att den faktiskt är det.

Nu vet jag inte hur låskistan där bak ser ut på just S80 -02. Men du kanske kan få en ungefärlig uppfattning genom att kika på hur det ser ut på en V70 av samma årsmodell. Titta på sjätte bilden på den sida jag länkar till där du ser låskistan i demonterat skick. Uppe till vänster ser du det svarta kontaktstycket till låskistan. Från det löper en blå och en grön kabel till mikrobrytaren som känner av om luckan är öppen eller inte. Mekanismen till mikrobrytaren skymtar i underkant av låskistan, strax ovanför låsmotorn i bildens nedre vänstra hörn.

http://www.svxc.se/phpBB2/viewtopic.php ... 6&start=20

Utrolig bra og kjapt svar takker så mye for dette :) Skal be eier sjekke dette !! Jeg fikk dette spørsmål via Norsk Volvo klubb fb i dag :D Er selv styremedlem i klubben og ansvarlig for og poste ut videor/ linker of alt nytt anng Volvo. :-)-) Ønsker deg og dine og alle andre her ute en fortsatt riktig God Jul! :-)-) Og er glad dette forum fins for her ute er det mange guruer :) MVH Geir Ralle (Volvo S60 2.0 T )
Glad att kunna hjälpa till och tack detsamma! (BE)

Vadf din volvoverkstad än säger så[…]

Har provat det, men det fungerar inte.

Har du haft samma jacka/byxor på dig nä[…]

snö

@lennarte , Snart kommer ogräset då? :[…]