Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av magpalmeck
Jag har en Volvo XC90 D5 Automat 2007 21000 mil,

Vid vissa hastigheter, ca 30-40 km/h därefter ca 70 km/h, och runt 100 km/h uppstår en ganska hög resonans i bilen som jag misstänker kommer från drivlinan men jag vet inte säkert. Jag har provat att koppla ur till neutral vid dessa varvtal för att försöka bedöma om det är varvtalet i motorn som får resonansljudet att uppstå eller om det är beroende av växellådan på något sätt. Vad jag kommit fram till är att ljudet inte försvinner i neutral. Det försvinner inte heller om jag gasar och ökar varvtalet. Alltså måste det ha med axlar, haldex eller liknande?

Vad kan skapa en sån resonans? Ljudet är svårt att beskriva, det är som ett ylande/sjungande muller.

Kan det vara nåt så enkelt som ett lager? Det låter från bakaxeln tror jag, men det är inte så lätt att lokalisera.

Vad tror ni?
av rid54
Om det är en AWD så skulle det kunna vara bakre slutväxeln ("bakdiffen") som väsnas. Punkt 1 i så fall är att kolla oljan där. Nivån och hur ser den ut.
av Schmoyoho
Jag är ingen expert men jag har för mig att man i andra trådar här kom fram till att oljan i bakaxeln inte belastas "hårt" utan det viktiga är bara att det finns olja där så att inget går torrt. Den brukar nog se ganska taskig ut även om du kört färre mil men det är nivån som är det viktiga Min bil är lika gammal men med hälften så många mil och min såg grå och opak ut. Frågan är väl bara om missljuden innebär att det är för sent, om det nu är bakaxeln, eller om det kan hjälpa med att fylla på olja. Har inte VIDA på nuvarande datorn men knata in på Volvo och köp en liter olja till bakaxeln och be de slå upp hur mycket som ska sugas ut (brukar vara fylla upp till pluggen och sedan suga ut 50 ml).

Edit: video på oljebyte i bakaxeln på en XC70 2009, oljan såg lika tråkig ut där som på min trots att den bilen i sin tur har ca hälften så många bil som jag har på min.
Schmoyoho skrev:Jag är ingen expert men jag har för mig att man i andra trådar här kom fram till att oljan i bakaxeln inte belastas "hårt" utan det viktiga är bara att det finns olja där så att inget går torrt. Den brukar nog se ganska taskig ut även om du kört färre mil men det är nivån som är det viktiga Min bil är lika gammal men med hälften så många mil och min såg grå och opak ut. Frågan är väl bara om missljuden innebär att det är för sent, om det nu är bakaxeln, eller om det kan hjälpa med att fylla på olja. Har inte VIDA på nuvarande datorn men knata in på Volvo och köp en liter olja till bakaxeln och be de slå upp hur mycket som ska sugas ut (brukar vara fylla upp till pluggen och sedan suga ut 50 ml).

Edit: video på oljebyte i bakaxeln på en XC70 2009, oljan såg lika tråkig ut där som på min trots att den bilen i sin tur har ca hälften så många bil som jag har på min.
Tack! Jag ska kolla upp det där med oljan i bakaxeln, bra tips! Har aldrig kollat nivån, och vet inte heller hur man gör. Jag får kolla videon, och troligen ta lite hjälp med att kolla nivån. Ja, jag hoppas att det inte är för sent om det nu är för låg nivå.
magpalmeck skrev:
Schmoyoho skrev:Jag är ingen expert men jag har för mig att man i andra trådar här kom fram till att oljan i bakaxeln inte belastas "hårt" utan det viktiga är bara att det finns olja där så att inget går torrt. Den brukar nog se ganska taskig ut även om du kört färre mil men det är nivån som är det viktiga Min bil är lika gammal men med hälften så många mil och min såg grå och opak ut. Frågan är väl bara om missljuden innebär att det är för sent, om det nu är bakaxeln, eller om det kan hjälpa med att fylla på olja. Har inte VIDA på nuvarande datorn men knata in på Volvo och köp en liter olja till bakaxeln och be de slå upp hur mycket som ska sugas ut (brukar vara fylla upp till pluggen och sedan suga ut 50 ml).

Tack! Jag ska kolla upp det där med oljan i bakaxeln, bra tips! Har aldrig kollat nivån, och vet inte heller hur man gör. Jag får kolla videon, och troligen ta lite hjälp med att kolla nivån. Ja, jag hoppas att det inte är för sent om det nu är för låg nivå.
Videon var grym. Det ser inte så svårt ut. Jag ska absolut byta oljan så får vi se hur den låter sen.

Tack!
av Schmoyoho
I ditt fall räcker det med att köpa en oljesug. Jag köpte en på biltema (som det sedan visade sig stå en etikett på, ej för motorolja/transmissionolja utan bara för glykol och bromsvätska men det funkade iallafall). Jag lyckades fylla 120 ml innan det svämmade över vilket betyder jag saknade 70 ml. Inte jättemycket alltså, om totalvolymen nu är ca 650 ml. Men då vill man ju förstås kolla nivån innan den faktiskt blir farligt låg.
Schmoyoho skrev:I ditt fall räcker det med att köpa en oljesug. Jag köpte en på biltema (som det sedan visade sig stå en etikett på, ej för motorolja/transmissionolja utan bara för glykol och bromsvätska men det funkade iallafall). Jag lyckades fylla 120 ml innan det svämmade över vilket betyder jag saknade 70 ml. Inte jättemycket alltså, om totalvolymen nu är ca 650 ml. Men då vill man ju förstås kolla nivån innan den faktiskt blir farligt låg.
Ja jag ska kolla in Biltemas pump så gör jag ett försök! Stort tack!

//Magnus

Är det bara privatpersoner som ska pungsl&ar[…]

snö

Svarar till mig själv. Det går fort nu.[…]

XC60 MY27

MY26 hade räckvidd ren eldrift (blandad k&oum[…]

Nyckeln hittar vi inte inne i bilen ivarjefall, al[…]