Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av S80_140HK
Hej!

Jag har ruskigt dålig värme i kupén i min S60 D5 -07. Är det kallare än säg +10 så får man sitta och frysa och när det är minusgrader så är det precis att värmen räcker till att tina isen på rutorna.

Dieselvärmaren är kass, har bytt ut den till en annan beg men exakt samma symtom kvarstår (samma styrbox) så jag börjar misstänka att felet sitter i boxen. Den startar, går kanonfint ibland upp till 20-25min för att sedan tvärstanna och lägga lutzendimma över gårdsplanen. Ibland går den bara någon minut innan den stannar. Går bra och låter inte illa, men tvärstannar. Inga felkoder. Men det är en annan historia.

Borde inte motorn orka värma kupén när det INTE är en massa minusgrader? Det blir verkligen ingen kännbar värme alls (mer än att den orkar hålla framrutan isfri). Tempmätaren går upp till mitten av skalan, dock ej kontrollerat exakt temperatur med vida ännu.

Sambon köpte en V70II 2,0D igår och den blir snorvarm i kupén även fast man stänger av "Extravärme".

Kan det vara termostaten? Hur mycket jobb är det att byta den?
av Ceska
Hur varma är slangarna som går genom torpedvägen till kupen? Iallafall på min D5 MY 2005 så är den nog konstruerat så att det blir dåligt värme om dieselvärmare inte fungerar då flöden från den "lilla cirkuliationskretsen" splittras till EGR kylning och motorolje kylning, dock det går att få värme i kupen men det tar minst det dubbla tiden vid ca +5, är det lägre temperatur kan tänka att det blir ännu längre tid.
av S80_140HK
Bra tips! Ska känna på dom när jag kommer hem ikväll.

Kör 7mil enkel resa till jobbet och på den tiden blir det i alla fall ingen värme. För några veckor sen åkte jag på en långresa, 30mil enkel och det blev ingen skillnad då heller.
av andersuw
S80_140HK skrev:Dieselvärmaren är kass, har bytt ut den till en annan beg men exakt samma symtom kvarstår (samma styrbox) så jag börjar misstänka att felet sitter i boxen. Den startar, går kanonfint ibland upp till 20-25min för att sedan tvärstanna och lägga lutzendimma över gårdsplanen. Ibland går den bara någon minut innan den stannar. Går bra och låter inte illa, men tvärstannar. Inga felkoder. Men det är en annan historia.
Med vilken läsare har du kollat om du har felkoder på värmaren? Om värmaren stannar av något onormalt skäl lär den sätta felkod med vars hjälp man kan avgöra varför den stannat. Men felkoder på värmaren syns inte med vilken felkodsläsare som helst.
av S80_140HK
Använder mig av VIDA ihop med DICE.

Kollade lite parametrar igår. Åkte 7mil hem från jobbet, därefter stod bilen i nollgradigt väder i ca 2 timmar. Kylvätsketemp vid inkoppling av DICE, 55 grader. Körde en sväng på ca 6km, kylvätsketemp 79 grader. Oljetempen låg någon grad under. Dåligt med diesel i tanken så värmaren gick ej. Då är det nog ganska safe att påstå att vid en längre körning (minst några mil) så når motorn arbetstemperatur.

Kollade även felkoder och det fanns en hel hög på värmaren. Den gamla värmaren hade exakt samma koder och förra gången jag kollade (efter värmaren var bytt, nån dag efter bara) så fanns det inga. Värmarfläkt för hög signal, glödstift, flamvakt, överhettning. Eftersom styrboxen är densamma och jag tycker det är märkligt att två olika värmare beter sig exakt lika, så antar jag att boxen är trasig. Nya värmaren såg jäkligt fin ut invändigt och det syntes att det var delar utbytta i den.... Dags att jaga ny box kanske.

Körde även någon kalibrering av klimatenheten/spjällen och kollade felkoder men det fanns inga.

Får känna på slangarna till kupén nån annan dag, det var mörkt och jag var rädd för att bränna mig på värmeplåten till turbon... :oops:

Är det bara privatpersoner som ska pungsl&ar[…]

snö

Svarar till mig själv. Det går fort nu.[…]

XC60 MY27

MY26 hade räckvidd ren eldrift (blandad k&oum[…]

Nyckeln hittar vi inte inne i bilen ivarjefall, al[…]