Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Haft den sedan i torsdags och upptäckt ett klonkande upptill vid gas/motorbroms och det verkar vara övre bussningen i motorfästet som är löst - synliga glidmärken.
1:Är detta vanligt?
2:Är detta något som kan gå på garanti (05:a) eller måste jag handla detta själv? Jag tyckte även att crossbaren sitter klent, vickade fram/bakåt väl lätt eller det kanske ska vara så...
3:Vad kostar delarna ungefär då jag är en skruvare.... om det inte tas på garantin...

Hälsn Jonas
av Jonteh928
Bytt övre motorfäste - det blir nog bättre men klonket är kvar...
Jag vet att det är drivaxlarna - har frontat säljaren med detta och han har haft klonket en längre tid...

Täcks detta av garanti eller ej?

Om inte - vad kostar nya - är det något speciellt man ska tänka på vid byte?

Mvh Jonas
av JK24T
På min gamla S60 2.4T så var det ett ganska stort drivline glapp, dvs mellan driv och motorbroms upplevs ett stort glapp som gör det svårt att köra smidigt. Vet inte om det är typiskt för S60 men klart retfullt och obekvämt.
Visst det blev bättre med Evolve över motorfäste (har ett till salu) men försvann inte helt. Dessutom kombinationen Evolve bussning och automat är ingen höjdare, vibrationer vid trafikljusen som en gammal Scania. :)

- Johan
av Jonteh928
Ok,

Jag har monterat ett nytt original nu men tack ändå!

Det är säkert lika på alla modellerna V70 eller S60 skulle jag gissa.

Jag ska lämna in bilen på Måndag - det är hjullagrena som ska "limmas" på drivaxlarna.

900:- vilket är en billig summa.... Säljaren står för 600:- av detta, jaja, han jobbar som säljare "Kan vi mötas på halva vägen osv".....

Om hjullagrena ska bytas i framtiden så sitter de säkert benhårt då - nya hjullager fram 4500:- per sida....not interested.

/Jonas
Användarvisningsbild
av Varti
Jonteh928 Har Liknade Problem som du!!!!!!!!

Gällande Bil

V70N -05 140 hk rullat 6500 Mil Kände nått glapp i Ratten vid Broms o Gas.Hörs väl nu utifrån klonk ljud

Jo jag var idag på Rejmes för att kolla upp Bilen så det kom en bil Testare Provade Bilen och Sedan öpnnade motorhuven tog tag i motorn då o drog lite i den då(skakade lite),,, och han trodde troligen
att motorfästet så kallat bussning var glapp,,,,

Mvh//Varti
Användarvisningsbild
av Kliszow
Du har garanti på bilen minst ett halvår kräv din rätt som konsument. Min fru köpte en beg. Golf 02 för ett tag sedan vid minsta upptäckta dolda fel vände hon sig till firman som sålt bilen och krävde att få den lagad på garantin, det kostade firman dryga 20000 kr att åtgärda felen.
av Jonteh928
Tjena!

Det visade sig att det var drivaxlarna som glappade i ytterkant i splinsen och skulle kosta 900 att limma fast hos volvo. Jag hävdade att det borde gå på garanti men det är bara 2 år på motor och transmission sa killen på bakom disken. Stämmer detta Kliszow?
Hursom den trevliga mecken som numer kommer att serva bilen framöver - gjorde det gratis....ändå.

Ljudet försvann och motorfästet jag bytte var slitet så inga pengar har spenderats i onödan.

Så, Varti, fixa båda grejerna så har du detta löst!

Mvh Jonas

:D
Motorhaveri s60 2.4T

Enda sättet att få svar är nog att[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]