Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Magren
#112891
Nja jag har reviderar min tanke lite. Hade för mig att det var ok att köra med flera halvljus men förstått att så inte är fallet. Hursomhelst så funkar säkert halvljustrådarna bra när det är snöoväder.
Det känns trist att måsta montera en hel/halv-knapp i en V70. Det stör helhetsintrycket på instrumentpanelen.
Användarvisningsbild
av ER
#112973
3x Big Knick med 50W Xenon i varje lyser bättre och drar mindre ström och blir inte lika varma samt blir billigare i totalkostnad om kablaget drar iväg på lika mycket eller mer som en strålkastare kostar.
Dessutom kostar ju glödlampan på 100/170W en skön slant när den pajar dessutom och garanterat är det en del glädjeeffekt angivet på köpet så dessa 170W lyser inte lika bra som ärligt angiven effekt.
Inte för IPF är dåliga men i jämförelse med andra blir dom bara dyra, så även i jmfr med LightForce.
Ex: IPF 930 1770kr/st
Kablage för 3 ljus 1995kr
Glödlampan kostar 345kr/st som reservdel.
Slutpris för 3-ljus inkl mont.sats blir då 7305kr och 7650kr inkl en reservlampa för att göra jämförelsen rättvis och detta är i mitt tycke "lite" häftigt för halogenextraljus som inte ens är lagliga.

Big Knick kan få för i runda slängar500kr/st, men säg 600kr så hittar du dom på Micro. Xenon 45-50W kostar från 1990kr/sats upp till 3000kr/sats men då den dyra finns som halvsats kostar det kalaset ändå runt 4000-4500kr och billjus ger ju dessutom 10% på sina 4000kr dom vill ha för 2x 50W sats så då landar du på 3600kr.

Totalpris:
Big Knick 600kr/st
Xenonen 3600-4500kr för 3-4 ljus inkl reservlampan, ballast och kablage.
Totalpris: 5400-6300kr för 3x fullt lagliga xenonextraljus, tillkommer gör lite småsaker för montering MEN du får ju trotts allt xenonextraljus som "bara" drar 150W eller dryga 13A totalt och ser ut att kosta 20000kr och lyser tillräckligt för dom flestas behov även vid montage av bara 2 st ljus.
Gillas ej det tråkiga utseendet på Big Knick finns ju plastiga Hella 3000FF, trevliga Navigator i rostfritt utförande liksom läckra och kromade Hella Luminator,men då kostar dom två senare lika mycket eller i närheten av IPF-ljusena.
Även Lightforce finns i E-märkt och med H1-lampa om är som klippt och skuren för xenonkonvertering.
Men har du snöat in dig på IPF så är det ju så och då kostar det att ligga på topp och värma lampor för kråkorna.
Har märkt efter 2 vintrar att klart och blått glas är kanon i snöväder samt alla andra typer av ej molnfritt väder och hittills inte behövs åka på enbart halvljus för att undvika "vita väggen" vilket jag var tvungen med ofärgade glas på Big Knicknär jag hade dessa på gammla bilen.
av Addict
#112978
Jag håller med "ER"!

Jag skulle köpt 3st blå hella pencilbeam och xenonkonverterat med 50W xenon. :D

Har en kompis som har 3st Hella Luminator Xenon och det är något SJUKT med ljus! Borde nästan krävas licens för att ha såna monterade då man med lätthet kan få vem som helst att köra av vägen med dom. ;)
av PoloPrinsen
#113047
Ja "ER" har verkligen kommit med ett utförligt exempel, bra jobbat!!! ;-)

Själv har jag haft lite olika många lampor på min älskade polo -98. mest nöjd är jag med nuvarande "bestyckning": 5 st hella rally 300 ff blue. det blåa glaset vet jag inte om man blis så superduperimponerad av men då jag har 5 st, varav 2 har 100W lampa i så blir det lyse så det räcker och blir över.

Jag har ställt in lamporna mycket utåtriktat mot vad de flesta andra verkar ha, så jag har även koll in i skogen vid sidan av vägen. praktiskt vid kurvtagning och om inte rådjuret redan parkerat på vägbanan så är det finfint att se när han är på gång att springa upp på vägbanan.

Watt i fronten:
2*100W Hella
3*55W Hella
2*55W orginal (vågar inte byta ut till 100 vattare då jag tror reflektorerna kommer bli överhettade i så fall).

Fördel som jag ser det med konventionellt ljus på bilen är tex att snöslask smäler bort pga värmen. lägre reparationskostnad. mindre stöldbenäget.

Hmm och ja... 5st Hella 3000FF i en polofront ser INTE vackert ut, men ack vad bra men ser ut... ;-)

Mvh PP.
Användarvisningsbild
av Mr H
#113053
Addict skrev:Jag håller med "ER"!

Jag skulle köpt 3st blå hella pencilbeam och xenonkonverterat med 50W xenon. :D

Har en kompis som har 3st Hella Luminator Xenon och det är något SJUKT med ljus! Borde nästan krävas licens för att ha såna monterade då man med lätthet kan få vem som helst att köra av vägen med dom. ;)
Precis! En sådan lamputrustning ställer STORA krav på föraren vad gäller att snabbt slå av helljuset vid möten. Möten som i stort sett undantagslöst lär dyka upp som "överraskningar" då mötande bilars helljus drunknar i det egna ljuset. Med andra ord, det gäller att även tänka på sina medtrafikanter och inte enbart på den egna "utsikten". Det är ju långt ifrån alltid man ser mötande bilar på långt håll......

Har själv tre Big Knick med 100-watts lampor monterade under den mörka årstiden och tycker det är lika obehagligt varje gång när det plötsligt dyker upp ett möte utan förvarning. Många som möter "mycket ljus" har ofta väldigt bråttom att själva slå av sitt helljus och då blir dom osynliga tills dom plötsligt dyker upp framför bilen. Det är nästan bara långtradare som har bättre helljus med sina 6-8-10 stora lampor utspridda över hytten.
Motorhaveri s60 2.4T

Enda sättet att få svar är nog att[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]