Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Såklart, lagom till snö och kyla får jag upp felmeddelande "Antisladd, Tillfälligt avstängd" och "Antisladd, Service erfordras".

Jag har gjort en felsökning med VIDA och får fram följande felkoder:
BCM-0109
SAS-0008
REM-4F43 (Ej relaterat till detta)
Bild

Som jag har förstått det så är det Rattvinkelgivaren som signalerar för ett internet fel och därmed stängs antisladd automatiskt av för att datorn inte vet rattens exakta vinkel.

Kan någon som är mer lärd i ämnet bekräfta detta? Isåfall beställer jag en rattvinkelgivare med detsamma och byter den.

Och när vi ändå är på det så vore det intressant att veta exakt vilken del det är som ska bytas :)
Bild
Gjorde en kalibrering och raderade felkoderna. De dök inte upp på den 20 min långa rundan jag körde efter det men det är alldeles för tidigt för att säga att det räckte eller inte. Fortfarande inställd på ett byte men vore roligt om det avhjälptes med en så enkel sak.

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk
Har det felet på min V70N 2006'a än, felet har kommit och gått till och från under 2 år, efter o ha läst på forumet så är det vissa som bytt rattgrejen sen har felet fortsatt, andra har bytt givare nere vid hjulen o nån annan fick ladda in en beta mjukvara/ny mjukvara från volvo som fixade det.

Jag har lossat yttre bulten i bärarmen samt b[…]

Diskussioner om elpriser, när man ska tv&au[…]

Byta bärande balk 940

Hade satsat på att byta hela biten du kapat […]

Rtti trafiktjänst navigation

Jag har haft det omvända. När mång[…]